لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

تشکیل «یگان واکنش سریع» در ارتش ایران برای مقابله با «تکفیری‌ها»


نیروهای ارتش ایران در یک رژه
نیروهای ارتش ایران در یک رژه

به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در روز پنج‌شنبه ارتش ایران با هدف مقابله با گروه‌های «تکفیری» اقدام به تشکیل «یگان‌های واکنش سریع» کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سرتیپ احمد‌رضا پوردستان٬ فرمانده نیروی زمینی ارتش، خبر تشکیل این یگان‌ها را روز پنج‌شنبه، ۱۳ اسفندماه، در یک نشست خبری در زاهدان اعلام کرد.

آقای پوردستان هدف اصلی از تشکیل این یگان‌ها را «واکنش سریع در مقابله با هرگونه تهدیدات دشمنان» اعلام کرده و افزود که ارتش «هر گونه تهدیدات منطقه‌ای تا شعاع ۴۰ کیلومتری خارج از مرز‌ها را رصد» می‌کند.

در ایران از گروه‌ حکومت اسلامی، داعش، که چندی پیش تا ۴۰ کیلومتری مرز ایران (در خاک عراق) پیش آمده بود و گروه‌هایی مانند القاعده و جبهه‌النصره به عنوان گروه‌های «تکفیری» نام برده می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی از گروه حکومت اسلامی به عنوان یکی از تهدید‌های بالقوه در غرب ایران نام می‌برند٬ اما در عین حال اعلام کرده‌اند این گروه توان رویارویی با نیروی‌های نظامی جمهوری اسلامی را ندارد.

گروه حکومت اسلامی در حال حاضر کنترل بخش‌هایی قابل توجه از خاک عراق و سوریه را در اختیار دارد و فرماندهان نظامی ایران نیز حضور نیرو‌های خود برای مقابله با این گروه در این دو کشور‌ را تائید کرده‌اند.

ارتش در سوریه «حضور مستشاری» دارد

در همین زمینه فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته است که «ارتش برای مقابله با دشمنان خارج از مرز‌ها نیز فعالیت دارد و کار مستشاری هم در سوریه انجام می‌دهد».

جز ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم می‌گوید نیروهایش در سوریه حضور مستشاری دارند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین اعلام کرده است که در روز‌های آینده تانک «کرار» به چرخه یگان‌های نیروی زمینی ارتش اضافه خواهد شد.

به گفته آقای پوردستان، «مقدمات کار برای خریداری تانک تی‌۹۰ از کشور روسیه در حال انجام است و به زودی در اختیار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی» قرار خواهد گرفت.

تانک تی‌ ۹۰ جنگنده چند منظوره سوخو ۳۵، کشتی نیروبر ایوان گرن٬ موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد اسکندر و موشک «کلاب» پنج سلاحی هستند که برخی گزارش‌ها از تمایل ایران برای خرید آنها از روسیه حکایت دارند.

روزنامه روسی «کومرسانت» پیش از این به نقل از مقام‌های این کشور گزارش کرده بود که تهران قصد دارد تا هشت میلیارد دلار سلاح و تجهیزات از مسکو بخرد.

ایران و روسیه هر دو از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند و در حال حاضر نیرو‌های نظامی این دو کشور در خاک سوریه حضور دارند.

XS
SM
MD
LG