لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

تلاش ایران برای صادرات یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز


گزارش‌ها حاکی است که ایران در نظر دارد در ماه مارس صادرات نفت خود را به یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۳ اسفند از قول دو منبع صنعتی گزارش داد که میزان صادرات نفت ایران در ماه گذشته نیز یک و نیم میلیون بشکه در روز بود.

این گزارش می‌افزاید که با نهایی شدن قرارداد‌ها با شرکت توتال فرانسه و پالایشگاه سپسا در اسپانیا، انتظار می‌رود ایران در ماه مارس روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام به اروپا صادر کند.

در این میان شرکت لوک اویل روسیه نیز قرار است مقداری نفت از ایران خریداری کرده و به پالایشگاه خود در رومانی ارسال کند. همچنین پالایشگاه هلنیک پترولیوم یونان نیز اظهار تمایل کرده است که واردات نفت ایران را از سر بگیرد و اواخر ماه مارس اولین محموله نفتی این کشور را دریافت کند.

در این میان هند نیز واردات نفت ایران را در ماه فوریه افزایش داده و کره جنوبی نیز در حال مذاکره با ایران برای افزایش «چشمگیر» خرید نفت از این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دهلی‌نو در ماه فوریه روزانه ۲۱۵ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به ماه ژانویه ۲۱ درصد و نسبت به فوریه سال گذشته نیز بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه بیش از دو میلیون بشکه صادرات نفت خام و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت. صادرات نفت خام ایران در دوران تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارش دیگری از قول مقامات کره جنوبی گزارش داده است که این کشور نه تنها می‌خواهد واردات نفت خام از ایران را افزایش دهد، بلکه در نظر دارد طی سال جاری میلادی خرید میعانات گازی از ایران را تا دو برابر افزایش دهد.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران قیمت است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود. ایران هم اکنون روزانه حدود ۵۱۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند که بخش اعظم آن صادر می‌شود.

بر اساس ارزیابی ماه ژانویه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران در آن زمان ۳۰ تا ۵۰ میلیون بشکه نفت بی‌ مشتری انبار شده در تانکرهای نفتی در خلیج فارس داشت که قسمت عمده آن میعانات گازی است.

رویترز از قول بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران می‌نویسد که «هم اکنون کره جنوبی روزانه تا ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از ایران وارد می‌کند و امید است این رقم را دو برابر افزایش دهد».

این گزارش به وزارت انرژی و تجارت کره جنوبی نیز اشاره کرده است که می‌گوید «ما واردات نفت، خصوصا میعانات گازی از ایران را افزایش خواهیم داد».

این وزارتخانه همچنین گفته است که می‌خواهد یک انبار ذخیره نفت خام خود را به ایران اجاره دهد.

کره جنوبی ۹ انبار ذخیره نفت دارد که ظرفیت آن‌ها ۱۴۶ میلیون بشکه است.

رویترز می‌نویسد که کره جنوبی در ماه ژانویه خرید نفت از ایران را تا سه برابر افزایش داد، اما هنوز هم این رقم کمتر از دوران قبل از تحریم‌ها هست.

XS
SM
MD
LG