لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

وزیر راه ایران: برای خرید هواپیما از مدیران شرکت بوئینگ دعوت کرده‌ایم


بوئینگ از دولت آمریکا برای فعالیت تجاری با ایران چراغ سبز گرفته است.
بوئینگ از دولت آمریکا برای فعالیت تجاری با ایران چراغ سبز گرفته است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، روز پنجشنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد برای خرید هواپیماهای مسافربری بوئینگ از مدیران این شرکت دعوت کرده‌ایم تا به ایران سفر کنند.

آقای آخوندی در این زمینه به خبرگزاری تسنیم گفت که این دعوت با توجه به موافقت دولت آمریکا انجام گرفته است.

شرکت آمریکایی بوئینگ روز ۳۰ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که از دولت آمریکا برای فعالیت تجاری با ایران چراغ سبز گرفته است.

بر اساس یک ممنوعیت اعمال شده از سال ۱۹۹۵، کارخانه‌های غربی از فروش تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به هواپیما به شرکت‌های ایرانی منع شده بودند.

برخی از این محدودیت‌ها که به دلیل فلج کردن شاخه‌های صنعت ایران مورد انتقاد قرار گرفته بود به دنبال توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران طی یک قرارداد کوتاه مدت در بهمن‌ماه ۱۳۹۲ (ژانویه ۲۰۱۴) رفع شد.

وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین از امضاء پیش قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس خبر داد.

عباس آخوندی گفت که «در حال اخذ مجوزهای داخلی این قرارداد هستیم و مراحل اداری آن از سوی شرکت ایرباس در حال پیگیری است».

ایران و فرانسه بهمن امسال و در جریان دیدار حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از این کشور ۲۰ قرارداد و تفاهنامه با یکدیگر امضاء کردند که خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۲۵ میلیارد دلار از مهم‌ترین این قراردادهاست.

ناوگان هوایی ایران در حال حاضر شامل ۱۴۰ فروند هواپیمای مسافربری‌ است که متوسط عمرشان ۲۰ سال بوده و نیاز به جایگزینی آنان با هواپیماهای جدید به شدت احساس می‌شود.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از دستیاران رییس جمهوری برزیل خبر داده بود که ایران علاقمند است ۵۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی برزیلی «امبرائر» خریداری کند.

محمدرضا خوشنویسان، معاون بازرگانی ایران ایر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از هواپیماهای برد کوتاه ساخت کانادا و برزیل به عنوان گزینه‌های خرید نام برده است.

در جریان سفر ماه گذشته حسن روحانی به ایتالیا نیز ایران قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای سبک تجاری «آی‌تی‌آر»، ساخت مشترک این کشور با فرانسه را با رقمی نزدیک به یک میلیارد یورو نهایی کرد.

در ماه‌های گذشته مخالفت‌های زیادی از سوی گروه‌های منتقد دولت حسن روحانی در ایران به قراردادهای خارجی از جمله تفاهمنامه خرید هواپیماهای ایرباس صورت گرفته است.

محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج، دهم بهمن سفر حسن روحانی به ایتالیا و فرانسه را «خنجری به پیکر اقتصاد مقاومتی خوانده بود».

رییس جمهوری ایران نیز در پاسخ به منتقدان خرید هواپیماهای جدید مسافربری گفته است که «مردم مستحق ناوگان کهنه حمل‌ونقل هوایی، ریلی و زمینی نیستند».

XS
SM
MD
LG