لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

میت رامنی: دونالد ترامپ آدمی حقه‌باز و متظاهر است


میت رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ ریاست جمهوری آمریکا.
میت رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ ریاست جمهوری آمریکا.

میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ ریاست جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۳ اسفند به مباحث تند مربوط به انتخاب نامزد این حزب برای انتخابات آینده وارد شد و با حمله شدید لفظی به دونالد ترامپ از جمهوری‌خواهان خواست به خاطر منافع کشور و حزب او را طرد کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای رامنی در سخنرانی خود در دانشگاه یوتا، دونالد ترامپ را فردی «حقه‌باز و متظاهر» نامید و گفت: «وعده‌های او درست به اندازه مدرک لیسانس از دانشگاه ترامپ بی‌ارزشند».

در مقابل دونالد ترامپ، آقای رامنی را «خودخواه» توصیف کرد که «نمی‌دانست چه باید بکند» و در انتخابات سال ۲۰۱۲ شانس پیروزی بر باراک اوباما را بر باد داد.

دونالد ترامپ افزود: «مردم از حرف‌های من انرژی می‌گیرند و تعداد بیشتری از آن‌ها در رای‌گیری شرکت می‌کنند».

میت رامنی از جمله رهبران و شخصیت‌های سر‌شناس حزب جمهوریخواه است که در روزهای اخیر سعی می‌کنند از پیشروی دونالد ترامپ در رای‌گیری برای انتخاب نامزد این حزب جلوگیری کنند. اما بسیاری از طرفداران آقای ترامپ افرادی مثل میت رامنی را جز سیاستمداران و قشر صاحب امتیازی می‌دانند که به آن‌ها بدبین هستند.

میت رامنی در بخشی از سخنانش گفت: «تا جایی‌که من می‌دانم دونالد ترامپ فرد حقه‌باز و متظاهری است».

مشخص نیست که سخنان میت رامنی تا چه حد روی رای‌دهندگان جمهوریخواه تاثیر خواهد گذاشت. او در عین حال از هیچ‌ یک از رقبای آقای ترامپ حمایت نکرد.

چهار سال پیش در جریان کارزار انتخاباتی رامنی، او و دونالد ترامپ در جلسه‌ای در شهر لاس‌وگاس دوشادوش یکدیگر ایستادند. در آن جلسه دونالد ترامپ گفت حمایت از نامزدی میت رامنی برای او افتخار بزرگی است؛ رامنی نیز با پذیرش و تشکر از حمایت دونالد ترامپ، قابلیت‌ها و توانایی‌های او «در درک وضعیت اقتصادی کشور و ایجاد شغل برای مردم آمریکا» را ستود.

میت رامنی در سخنان روز پنجشنبه خود گفت که اگر دونالد ترامپ نامزد اصلی حزب جمهوریخواه باقی بماند مسلما هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی خواهد رسید.

او افزود: «دونالد ترامپ نه روحیه و نه قابلیت داوری لازم برای مقام ریاست جمهوری را ندارد».

رهبران حزب جمهوریخواه می‌گویند هنوز هم برای پیشگیری از کسب نامزدی این حزب توسط دونالد ترامپ گزینه‌های دیگری دارند ولی به نظر نمی‌رسد که این گزینه‌ها چندان مطلوب باشند.

آنها از نظر میزان محبوبیت هر یک از نامزدهای این حزب با شرایط دشواری روبرو هستند و حتی گفته می‌شود در حال بررسی راه حل بی‌سابقه‌ای مثل حمایت از یک نامزد مستقل هستند.

در چنین شرایطی دونالد ترامپ مشغول پیشبرد برنامه‌های انتخاباتی و تحکیم موقعیت خویش است. دفتر او اخیرا با پل رایان، رییس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، تماس گرفته و خواستار ملاقاتی بین دو طرف شده است. دفتر آقای ترامپ از رهبران حزب جمهوریخواه خواسته تا به نامزدی او به عنوان فرصت مناسبی برای گسترش حزب بنگرند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با در نظر گرفتن میزان آرا نامزدان اصلی حزب جمهوریخواه یادآوری می‌کند که کسب نامزدی این حزب توسط دونالد ترامپ هنوز قطعی نیست.

او تاکنون توانسته حمایت ۴۶ درصد از هیات‌های نمایندگی محلی حزب را جلب کند ولی برای کسب نامزدی قطعی حداقل به ۵۱ درصد نیاز دارد.

این خبرگزاری اخیرا در مورد حمایت از دونالد ترامپ، از سناتورهای و فرماندارهای جمهوری خواه نظرسنجی کرده است. از مجموع ۵۹ نفر که به این نظرسنجی پاسخ داده‌اند حدود نیمی از سناتور‌ها و فرماندارهای جمهوریخواه گفته‌اند که در صورت کسب نامزدی حزب از دونالد ترامپ حمایت نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG