لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

ویروس زیکا احتمالا باعث فلجی می‌شود


 السالوادور؛ یکی بیمار مبتلا به گیلن باره
السالوادور؛ یکی بیمار مبتلا به گیلن باره

نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که احتمالا ویروس زیکا به فلج شدن انسان می‌انجامد. این ویروس دو سال قبل در تاهیتی گزارش شد و هم اکنون با سرعت هشدار دهنده‌ای در قاره آمریکا در حال شیوع است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که نتایج آزمایش خون ۴۲ فرد بالغ در تاهیتی، فرانسه و دیگر نقاطی که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دچار نوعی نارسایی حاد عصبی-عضلانی بنام «گیلن باره» هستند نشان می‌دهد که همه این افراد به نوعی علایمی از آلودگی به ویروس زیکا در گذشته داشته‌اند. این عارضه باعث فلج شدن برخی از بیماران می‌شود. نتایج این تحقیقات در مجله «لنست» منتشر شده است.

گفته می‌شود ویروس زیکا باعث تولد نوزادانی با سر کوچک و عوارض مغزی می‌شود که به آن میکروسفالی گفته می‌شود، اما هنوز ارتباط ویروس زیکا با این عارضه ثابت نشده است.

پیتر بارلو کار‌شناس امراض مسری در دانشگاه «ناپیر» ادینبورگ می‌گوید که شواهد مبنی بر ارتباط ویروس زیکا با عارضه گیلن باره هم اکنون در حال تکمیل شدن است، اما باید تحقیقات بیشتری در قاره آمریکا درباره این موضوع انجام شود تا به نتیجه مشابه آزمایش‌ها در تاهیتی رسید، چراکه عوامل محلی نیز می‌تواند در عارضه یاد شده نقش داشته باشد.

زیکا با نیش پشه آلوده به انسان سرایت می‌کند و علایم عمومی آن عوارضی مانند تب، درد عضلات و خارش پوست است. این گزارش می‌افزاید که ۸۰ درصد کسانی که این عوارض را دارند، بیماری خود را گزارش نمی‌کنند. ویروس زیکا باعث مرگ نمی‌شود، اما گفته می‌شود که زنانی که آلوده شده‌اند، نوزادانی با سر کوچک به دنیا می‌آورند.

عارضه گیلن باره نیز باعث ضعف عضلات و مشکلات تنفسی می‌شود و ۵ درصد مبتلایان می‌میرند. البته در آزمایش‌های انجام شده بر بیماران تاهیتی هیچ کدام نمرده‌اند و ۴۰ درصد کسانی که از بیمارستان مرخص شده ‌اند، بعد از ۳ ماه توانسته‌اند بدون کمک راه بروند.

دانشمندان تخمین می‌زنند از هر صد هزار فرد مبتلا به ویروس زیکا، ۲۴ مورد آنها دچار عارضه گیلن باره شوند. در اروپا و آمریکای شمالی از هر صد هزار نفری که به عارضه «تب دنگی» و آنفولانزا مبتلا می‌شوند، یک یا دو نفر آنها گیلن باره می‌گیرند.

دیوید اسمیت از دانشگاه کوردین استرالیا که در تحقیقات انجام شده و مقاله منتشر شده در مجله لنست شرکت داشته است می‌گوید که واقعا مشکل بتوان گفت که دقیقا زیکا با چه نسبت و درصدی به عارضه گیلن باره منجر می‌شود.

تحقیقات همچنین هنوز به نتیجه قطعی پیرامون ارتباط زیکا با تولید نوزادانی با مغز کوچک در برزیل نرسیده است.

هم اکنون ۴۰ کشور جهان با معضل ویروس زیکا مواجه هستند که هشت مورد آنها احتمال ارتباط این ویروس با گیلن باره را گزارش کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG