لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

آمریکا: نیروهای ما آماده خنثی کردن حملات کره شمالی هستند


نیروهای ارتش آمریکا در شرق آسیا حضور پررنگی دارند و متحدان آن از جمله کره جنوبی و ژاپن نیز به طور مرتب رزمایش و تمرینات مشترکی را با آنها انجام می‌دهند. (در تصویر رزمایش مشترک با کره جنوبی)
نیروهای ارتش آمریکا در شرق آسیا حضور پررنگی دارند و متحدان آن از جمله کره جنوبی و ژاپن نیز به طور مرتب رزمایش و تمرینات مشترکی را با آنها انجام می‌دهند. (در تصویر رزمایش مشترک با کره جنوبی)

وزارت دفاع ایالات متحده بار دیگر تاکید کرده است، که از منظر واشینگتن، کره شمالی همچنان به توانایی لازم برای کار گذاشتن کلاهک هسته‌ای در موشک‌های بالستیک نرسیده و در آن صورت هم نیروهای آمریکایی آماده خنثی کردن حملات احتمالی هستند.​

رهبر کره شمالی در پی تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ، گفت «باید آماده باشیم تا در هر زمانی که لازم باشد از جنگ‌افزار هسته‌ای خود استفاده کنیم».

ساعاتی پس از اعلام این گفته‌ها در خبرگزاری دولتی کره شمالی در ۱۴ اسفند ماه، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، بار دیگر تاکید کرد که از نگاه ایالات متحده، کره شمالی هنوز به توانایی لازم برای «منیاتوریزه» کردن کلاهک هسته‌ای و کار گذاشتن آن در موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، نرسیده‌است.

پنتاگون در عین حال افزوده است «نیروهای ما، در صورت لزوم، آماده خنثی کردن حملات هستند».

کره شمالی طی هفته‌های گذشته مجددا فعالیت‌های اتمی و نظامی خود را تشدید کرده‌است: یک آزمایش هسته‌ای انجام داده و موشک دوربرد جدیدی نیز پرتاب کرده‌است. همه اینها بر خلاف تحریم‌های شورای امنیت سازمان به شمار می‌روند. در نتیجه اقدامات اخیر، تحریم‌های تازه و کم‌سابقه‌‌ای علیه پیونگ‌یانگ وضع شد. اعمال تحریم‌های جدید در همکاری با چین، مهم‌ترین متحد کره شمالی ممکن شده است.

واکنش رسانه رسمی چین به اقدامات پیونگ‌یانگ

از منظر بسیاری از تحلیلگران، همکاری چین با شورای امنیت برای وضع تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ نشان‌دهنده سطحی از نارضایتی در پکن، از عملکرد رهبران کره شمالی است.

این موضوع در برخی مطالب و مقالات منتشرشده در رسانه‌های داخلی آن کشور نیز بازتاب یافته‌است.

در مقاله‌ ۱۴ اسفند ماه روزنامه رسمی «چاینا دیلی» از کره شمالی خواسته شده است، از پیمودن راهی که به «نابودی خویش» می‌انجامد، خودداری کند.

چاینا دیلی از واکنش خشم‌آلود کره شمالی به تحریم‌های جدید نیز ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه رسمی انگلیسی‌زبان چین به شلیک چند موشک کوتاه‌برد از سوی کره شمالی در دو روز گذشته اشاره کرده‌ و می‌گوید چنین چیزی «می‌تواند آغاز هزارتویی غیر قابل پیش‌بینی باشد». به گفته چاینا دیلی، پیونگ‌یانگ باید از افتادن در چنین راهی خودداری کند.

در بخش دیگری از مقاله آمده است «پینوگ‌یانگ تحت تحریم‌های تازه، گزینه‌های زیادی ندارد. ولی یک راه برون‌رفت بسیار آسان دارد: برنامه موشکی-هسته‌ای خود را رها کند، بنشیند و مذاکره کند».

مذاکرات بر سر «ت‌اد»

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، می‌گوید واشینگتن و سئول به طور رسمی گروهی مشترک را برای انجام گفت‌وگوها بر سر انتقال سامانه دفاعی «ت‌اد» برای مقابله با تهدیدها در شمال‌شرقی آسیا، آغاز کرده‌اند.

قبل از این و در پی آزمایش یک موشک دوربرد در کره شمالی، خبرهایی در این مورد منشر شده بود. در آن زمان چین از چنین اقدام احتمالی ابراز نارضایتی کرده بود.

سامه ضد موشکی «ت‌اد» سیستمی علیه موشک‌های بالستیک است که هر واحد از آن بیش از ۷۵۰ میلیون دلار قیمت دارد. این سامانه قادر است موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد یا میان‌برد را در فاز نهایی پرتاب، ساقط کند. کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ میلادی خواستار اطلاعاتی در مورد این سامانه شده بود.

XS
SM
MD
LG