لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

واعظ طبسی، ‌تولیت آستان قدس رضوی درگذشت


عباس واعظ طبسی
عباس واعظ طبسی

عباس واعظ طبسی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، بامداد روز جمعه ۱۴ اسفندماه درگذشت.

عباس واعظ طبسی روز جمعه هفتم اسفند پس از شرکت در انتخابات، ‌در منزل دچار مشکلات تنفسی شده و در پی آن به بیمارستان منتقل شده بود.

عباس واعظ طبسی پس از بستری شدن در بیمارستان به کما رفت. پزشک معالج وی گفته بود: «عملکرد مغزی ایشان غیرقابل پیش‌بینی بوده و در کما هستند و برگشت عملکرد مغزی وی به حالت عادی سخت شده است.»

گفتگوی بکتاش خمسه پور با حسن فرشتیان،پژوهشگر دینی در مورد واعظ طبسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:27 0:00
لینک مستقیم

عباس واعظ طبسی، متولد سال ۱۳۱۴ در مشهد، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان بود. ولی وی همچنین تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت. آستان قدس رضوی کلیه موقوفات امام هشتم شیعیان را در اختیار دارد. این آستان به عنوان یک نهاد مذهبی سیاسی، از ثروتمند‌ترین موسسات اقتصادی ایران به شمار می‌رود.

آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در فروردین سال ۱۳۵۹ عباس واعظ طبسی را به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد. وی از آن تاریخ تا زمان مرگ این مسئولیت را برعهده داشت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در شهریور سال ۱۳۶۸ عباس واعظ طبسی را به عنوان «نماینده ولی فقیه در استان خراسان» منصوب کرد.

عباس واعظ طبسی همچنین در هر چهار دوره گذشته مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده خراسان حضور داشت. عباس واعظ طبسی به دلیل بیماری داوطلب نمایندگی خبرگان پنجم نشده بود.

XS
SM
MD
LG