لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

سفر مقام نظامی عالی‌رتبه آمریکا برای «نهایی کردن بسته کمک به اسرائیل»


همزمان با اعلام سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، به اسرائیل در روزهای آینده، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا نیز به تل‌آویو سفر کرد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، هدف از این سفرها نهایی کردن بسته کمک نظامی آمریکا به اسرائیل است.

رسانه‌های اسرائیل سفر ژنرال جوزف دانفورد، بلندپایه‌ترین فرمانده نظامی آمریکا، و متعاقب آن جو بایدن به اسرائیل را در ادامه تلاش باراک اوباما برای نهایی کردن بسته جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل تفسیر کرده‌اند.

کاخ سفید تایید کرده است که آقای بایدن سفر پنج روزه‌ خود به خاورمیانه را با گفت‌وگوهایی دو روزه با نخست وزیر اسرائیل آغاز کرده و در ادامه از سرزمین‌های فلسطینی‌نشین و اردن دیدار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، مذاکرات آقای بایدن با نخست وزیر اسرائیل از روز سه‌شنبه، ۱۸ اسفند، آغاز می‌شود.

در این میان، ژنرال دانفورد که از چهارشنبه شب به تل آویو رفته، مذاکرات با مقامات اسرائیل را برای بررسی آخرین جزئیات بسته کمک نظامی به اسرائیل ادامه داده است.

به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، حضور ژنرال دانفورد در تل آویو به دعوت همتای اسرائیلی‌اش، ژنرال گادی آیزنکوت، انجام شده است.

این دومین دیدار ژنرال دانفورد از اسرائیل، از بعد از رسیدن او به ریاست ستاد نیروهای مسلح آمریکا از پاییز گذشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیشتر گفته بود، اگر آمریکا به همه خواسته‌های اسرائیل در بسته جدید نظامی پاسخ ندهد، اسرائیل منتظر رئیس جمهوری بعدی آمریکا خواهد ماند.

با این حال کاخ سفید در دفاع از موضع خود خاطرنشان کرد که «هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا به اندازه باراک اوباما به نیازهای نظامی اسرائیل کمک نکرده است».

کاخ سفید آقای نتانیاهو را فراخوانده است تا بسته کمک‌ها را نهایی کند.

آمریکا پیشتر ابراز آمادگی کرده بود که کمک نظامی سالانه خود به اسرائیل را از سه میلیارد و یکصد میلیون دلار به چهار میلیارد دلار برساند، اما ظاهراً نتانیاهو خواهان افزایش بیشتری است.

بسته کمک‌های نظامی جدید از سال ۲۰۱۷ برای یک دوره ده ساله تنظیم شده است.

در همین حال افزایش چشمگیراین کمک‌های نظامی، از سوی برخی از تحلیل‌گران، نوعی «غرامت» آمریکا به اسرائیل به دلیل توافق اتمی با ایران، «برجام»، تلقی شده بود.

اسرائیل از «برجام»، توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و قدرت های جهانی، انتقاد شدید کرده و مدعی است که آزاد شدن پول‌های بلوکه ایران در دیگر کشورها باعث تقویت ایران شده و درنهایت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

در همین زمینه موشه یعلون، وزیر امنیت اسرائیل، هفته گذشته بار دیگر گفت: «ایران بعد از توافق هسته ای نیز، همچنان اصلی‌ترین خطر برای اسرائیل است.»

این در حالی است که ژنرال گادی آیزنکوت، فرمانده ارتش اسرائیل، ماه گذشته در یک سخنرانی گفت که برجام برای اسرائیل نیز فرصت‌هایی ایجاد می کند.

اسرائیل در بسته جدید آمریکایی، جنگنده‌ها و برخی از ساز و برگ‌های نظامی بسیار پیشرفته را دریافت خواهد کرد که تاکنون تنها در اختیار ارتش آمریکا بوده است.

XS
SM
MD
LG