لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

گفت‌وگوی رهبران چهار کشور اروپایی و روسیه درباره آتش‌بس سوریه


ویرانه‌ای در استان درعا
ویرانه‌ای در استان درعا

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مکالمه تلفنی که روز جمعه، ۱۴ اسفند با او و رهبران سه کشور دیگر اروپایی داشته است، اطمینان داده که مسکو به تعهدات خود در رابطه با آتش‌بس سوریه همچنان پایبند است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم مرکل که در یک کنفرانس خبری همراه فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در پاریس حاضر شده بود اظهار داشت: «مایلم یک بار دیگر تاکید کنم که بخش کلیدی سخنان رئیس جمهور روسیه این است که این کشور خود را نسبت به ادامه آتش‌بس در سوریه متعهد می‌داند و حملات آن تنها متوجه داعش و جبهه نصرت خواهد بود.»

آتس‌بس در سوریه با حمایت آمریکا و روسیه از روز هشتم اسفند برقرار شده است. اگرچه در این مدت بشار اسد و مخالفانش در چندین نوبت یکدیگر را به نقض این توافق متهم کرده‌اند، اما ناظران بین‌المللی معتقدند که شمار موارد نقض آتش‌بس زیاد نبوده است.

در همین حال روز جمعه رهبران روسیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا در گفت‌وگویی تلفنی با یکدیگر به بررسی آخرین تحولات سوریه پرداختند و بر ادامه آتش‌بس در این کشور تاکید کردند.

گزارش دیگر خبرگزاری رویترز به اظهارات رئیس جمهور فرانسه پس از این مکالمه تلفنی پرداخته که با طرح بشار اسد برای برگزاری انتخابات پارلمانی در فروردین ماه به شدت مخالفت می‌کند.

فرانسوا اولاند در جمع خبرنگاران اظهار داشت که طرح برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه در ماه آینده «نه تنها بحث‌انگیز بلکه از هر نظر غیرواقع‌گرایانه است و نشان می‌دهد که هیچ مذاکره و گفت‌وگویی در کار نیست.»

بشار اسد به تازگی فرمانی مبنی بر برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه صادر کرده که مقرر می‌کند این انتخابات روز ۲۵ فروردین انجام شود. اروپا اما برگزاری انتخابات به شیوه کنونی را رد می‌کند و رویکرد بشار اسد در این زمینه را به ضرر فرایند دستیابی به صلح می‌داند.

XS
SM
MD
LG