لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه: به آزادی رسانه‌ها احترام بگذارید


طرفداران روزنامه زمان در برابر ساختمان این روزنامه با پلیس درگیر شدند.
طرفداران روزنامه زمان در برابر ساختمان این روزنامه با پلیس درگیر شدند.

اتحادیه اروپا با یادآوری اینکه ترکیه متقاضی پیوستن به این اتحادیه است، به آنکارا هشدار داده تا به آزادی رسانه‌ها احترام بگذارد.

در واکنش به حمله پلیس ترکیه به دفتر روزنامه زمان، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «اتحادیه اروپا مکررا تاکید کرده که ترکیه به عنوان یک کشور متقاضی [پیوستن به این اتحادیه]، باید به استانداردهای سطح بالای دموکراتیک در برخورد با رسانه‌ها احترام بگذارد و به آنها عمل کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه اتحادیه اروپا که شنبه ۱۵ اسفند صادر شده، آمده که «رسانه‌های آزاد، متنوع و مستقل، اساس جوامع دموکراتیک را تشکیل می‌دهند» و «هر کشوری، به خصوص آنهایی که متقاضی ورود به اتحادیه اروپا هستند، باید حقوق اساسی از جمله آزادی بیان و روندهای قضایی بر مبنای کنوانسیون حقوق بشر اروپایی را تضمین کنند».

مأموران پلیس ترکیه، جمعه ۱۴ اسفند، با یورش به دفتر روزنامه زمان، کنترل آن را در دست گرفتند.

پیش از این اتفاق، دادستانی استانبول با برکناری مسئولان روزنامه زمان، اعلام کرده بود افراد تازه‌ای را برای اداره این روزنامه منصوب کرده و قرار است این نیروهای تازه کار انتشار روزنامه را برعهده بگیرند.

انتشار این خبر باعث شد تا چند صد طرفدار روزنامه زمان با حضور در برابر ساختمان روزنامه، تلاش کنند مانع تصرف آن توسط پلیس شوند که این مسئله به درگیری میان دو طرف منجر شد.

اندکی پیش از حمله به دفتر روزنامه زمان، این روزنامه صفحه نخست خود را با رنگ مشکی یکدست و با تیتر «تاریک‌ترین روزها برای مطبوعات آزاد در ترکیه» منتشر کرده بود.

با وجود این در ساعات بعد از ظهر شنبه اعلام شد که این روزنامه فعالیت خود را از سر گرفته است.

ناظران مسائل ترکیه می‌گویند که حمله به دفتر روزنامه زمان، آخرین اقدام دولت رجب طیب اردوغان برای سرکوب مخالفان و طرفداران فتح‌الله گولن، از چهره‌های اسلامگرا و بانفوذ مخالف دولت این کشور است.

آقای اردوغان، فتح‌الله گولن را متهم می‌کند که با ایجاد شبکه‌ای در رسانه‌ها، پلیس و قوه قضائیه می‌خواهد دولت او را سرنگون کند. آقای گولن که در خارج از ترکیه سکونت دارد، این اتهام را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG