لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

توافق اولیه ترکیه و اتحادیه اروپا برای پایان دادن به بحران مهاجرت


گارد ساحلی ترکیه در حال گشت‌زنی در نزدیکی جزیره خیوس یونان
گارد ساحلی ترکیه در حال گشت‌زنی در نزدیکی جزیره خیوس یونان

ترکیه با اتحادیه اروپا بر سر بازگرداندن مهاجران از یونان به خاک آن کشور به توافقی اولیه رسید. رئیس اتحادیه در کنفرانسی خبری گفته‌است: «روزهای مهاجرت بی‌رویه به اروپا به پایان می‌رسد».

به گزارش رویترز در مقابل اروپا نیز به طور اصولی با آنکارا بر سر افزایش کمک‌ها به ترکیه، تسریع مذاکرات عضویتش در اتحادیه اروپا و مزایای مسافرت بدون روادید به توافق رسیده است.

نشست ترکیه و اتحادیه اروپا، در اوج عزیمت موجی کم‌سابقه از پناهجویان و مهاجران به خاک اروپا، صورت گرفته‌است. صد‌ها هزار نفر از آنها، طی ماه‌های گذشته از طریق ترکیه خود را به یونان، و از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی رسانده‌اند.

اتحادیه اروپا سه میلیارد یورو کمک در اختیار ترکیه می‌گذارد، اما معلوم نبود طرف‌ها بر سر نحوه استفاده از آن هم‌عقیده باشند. پیشنهاد مطرح شده اتحادیه اروپا در روزهای گذشته اخراج فوری و گسترده «مهاجران بی‌رویه» بود.

در حالی که تا آخرین لحظه مشخص نبود آنکارا و بروکسل به توافق خواهند رسید، اما گزارش‌ها از بامداد ۱۸ اسفند ماه حاکی از آن است که توافق حاصل شده؛ مارتین سلمایر، سخنگوی رئیس کمیسیون اروپا، در توئیتر خود گفت: «موانع با ترکیه پشت سر گذاشته شد».​

خبرگزاری فرانسه نیز از دونالد توسک، رئیس اتحادیه اروپا، نقل کرده است که «همه تصمیمات گرفته شده، حاوی پیام روشنی است: روزهای مهاجرت بی‌رویه به اروپا به پایان رسیده‌است».

طرف‌ها هنوز باید بر سر جزئیات همکاری کنند و در هفته سوم مارس نیز نشست دیگری خواهند داشت.

یونکر، توسک و داووداغلو در کنفرانس خبری

«بازگرداندن همه مهاجران به ترکیه»

آقای توسک با اشاره به حضور احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، در جریان مذاکرات، گفته است آنکارا «تائید کرده که بازگرداندن فوری همه مهاجرانی که از ترکیه به یونان وارد می‌شوند و تحت حمایت بین‌المللی قرار ندارند، را می‌پذیرد».

به گفته داووداغلو و سران اتحادیه اروپا، این توافق به شکل اساسی قاچاق انسان به اروپا را هدف قرار می‌دهد و از مهاجرت غیرقانونی به آن قاره می‌کاهد.
به گفته داووداغلو و سران اتحادیه اروپا، این توافق به شکل اساسی قاچاق انسان به اروپا را هدف قرار می‌دهد و از مهاجرت غیرقانونی به آن قاره می‌کاهد.

نخست‌وزیر ترکیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با توسک و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، بر این گفته‌ها صحه گذاشته‌است؛ «ما تصمیم بسیار مهمی گرفته‌ایم که همه مهاجران بی‌رویه غیرقانونی که از ترکیه به یونان می‌روند را بپذیریم، بدون توجه به اصلیت آنها».

مسئله اسکان پناهجویان سوری، به یک مسئله عمده سیاسی در اروپا تبدیل شده است. در عین حال کشورهای هم‌جوار سوریه، ترکیه، لبنان و اردن نیز به کمک‌های بین‌المللی برای اسکان دادن به میلیون‌ها آواره این جنگ داخلی نیاز دارند.

نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید توافق حاصل‌شده بر این مبنا است که به ازای هر پناهجوی سوری که از جزایر یونان به ترکیه بازگردانده می‌شود، اروپا یک پناهجوی سوری را اسکان می‌دهد.

به گفته داووداغلو و سران اتحادیه اروپا، این توافق به شکل اساسی قاچاق انسان به اروپا را هدف قرار می‌دهد و از مهاجرت غیرقانونی به آن قاره می‌کاهد.

از منظر اروپا، مهاجران اقتصادی غیرقانونی در اولویت‌بندی آن اتحادیه قرار ندارند و رئیس اتحادیه اروپا پیش از این نیز خطاب به آنها گفته بود «جان و مال خود را خطر نیاندازید و به اروپا نیایید، این کار فایده‌ای ندارد».

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، نزدیک به ۱۳۴ هزار نفر طی دو ماه گذشته در سال جاری میلادی، از دریای مدیترانه گذشته‌اند تا خود را به اروپا برسانند. بیش از ۵۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

ترکیه در حال حاضر محل اسکان بیش از ۲.۵ میلیون آواره جنگ داخلی سوریه است. با توافقات به دست آمده، کمک اتحادیه اروپا برای حمایت و اسکان این پناهجویان افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی در آب‌های شرقی مدیترانه، برای مقابله با قاچاق انسان‌ها در حال گشت‌زنی هستند.

XS
SM
MD
LG