لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

محمد خاتمی: رای موسوی و کروبی به معنای قبول نظام و انتخابات است


محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران، روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند گفت که هیچ کسی پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نباید به فکر «انتقام» باشد و تاکید کرد: «فضا برای مشارکت همه باز باشد و تنگنا‌ها و محدودیت‌ها برداشته شود».

این نخستین اظهارنظر رسمی آقای خاتمی پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس پنجم خبرگان و دهم شورای اسلامی است که وی در آن با اعلام فراخوان برای شرکت گسترده رای‌دهندگان، نقش مهمی در پیروزی اصلاح‌طلبان و هواداران دولت حسن روحانی ایفاء کرد.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی هیچ یک از نامزدهای اصولگرایان در تهران رای نیاوردند و در انتخابات مجلس خبرگان نیز فهرست مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رای آورد که محمد یزدی، رییس فعلی مجلس خبرگان، و محمدتقی مصباح یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری، در آن نبودند و از ورود به این مجلس بازماندند.

به گزارش سایت رسمی محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران در جمع مشاورانش به ارزیابی نتایج این دو انتخابات پرداخته و خواستار آن شده است که «هیچ کسی به فکر انتقام نباشد».

در این انتخابات آقایان کروبى و موسوى و خانم رهنورد هم داوطلبانه مشارکت کردند و این به این معنا است که آن‌ها اعلام کردند ما این نظام، انتخابات، و برگزارکنندگان آن را قبول داریم. شرکت این سه بزرگوار در انتخابات در تشویق مردم براى آمدن پاى صندوق‌هاى راى بسیار موثر بود
محمد خاتمی

وی با بیان اینکه «بعد از انتخابات ٨٨ اکنون وارد مرحله‌ای تازه شده‌ایم»، گفته است: «در مقایسه با مسائل پیش آمده در انتخابات ٨٨ اکنون همه جامعه و گروه‌هاى سیاسى از نتیجه انتخابات احساس رضایت نسبی دارند، هر چند این رضایت کامل نیست. اکنون امید و آشتى فضاى جامعه را در بر گرفته است... این دستاورد و برد بزرگى است که بیش از همه به نفع نظام و رهبری است».

رییس جمهوری پیشین ایران تاکید کرد: «در انتخابات اخیر توانستیم این واقعیت را نشان دهیم که داخل نظام و با نظام هستیم و با کسى و جریانی مخالفت و دشمنی نداریم و البته از دشمنى‌هایى که با اشخاص مى شود، ناخرسندیم».

آقای خاتمی که از سوی قوه قضاییه ممنوع التصویر شده است، از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران اعتراض‌های سال ۸۸، به عنوان افرادی نام برد که به گفته او «طى سال‌های اخیر... به رغم صدماتى که خوردند باز هم با نظام قهر نکردند و در انتخابات اخیر شرکت کردند».

وی اظهار داشت: «در این انتخابات آقایان کروبى و موسوى و خانم رهنورد هم داوطلبانه مشارکت کردند و این به این معنا است که آن‌ها اعلام کردند ما این نظام، انتخابات، و برگزارکنندگان آن را قبول داریم. شرکت این سه بزرگوار در انتخابات در تشویق مردم براى آمدن پاى صندوق‌هاى راى بسیار موثر بود».

به گزارش سایت‌های «کلمه» و «سحام نیوز»، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که در حصر هستند توانستند در انتخابات هفتم اسفند شرکت کنند ولی مهدی کروبی به دلیل دیر رسیدن صندوق انتخابات، امکان رای دادن پیدا نکرد.

محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنانش گفته است که «هیچ کس نباید احساس کند که در این انتخابات شکست خورده است. انتخابات را مردم برگزار کردند و نشان دادند کدام رویکرد را مى پسندند. عزت و حقوق مردم باید رعایت و حفظ شود».

رییس جمهوری پیشین ایران، «امنیت کنونی ایران در منطقه پر آشوب» خاورمیانه را «یک نعمت الهی» دانسته که به گفته او، «برای آن باید از رهبری معظم، دولت و از نیروهای نظامی و امنیتی تشکر کرد»، و افزوده است: «معتقدم مشارکت بالا و هوشمندانه مردم در انتخابات اخیر به تقویت امنیت موجود و ثبات کشور و نیز عملى شدن وعده هاى پسابرجام کمک مى‌کند».

وی از دولت حسن روحانی خواسته است، «اکنون که بخش بزرگى از تحریم‌ها برداشته شده و خواهد شد» به دنبال «محقق کردن دیگر وعده‌ها و شعارهاى خود باشد»، و از جمله گفته است: «جو امنیتى و فضایی که هم‌اکنون در داخل وجود دارد شایسته مردم ایران نیست. همه ما باید تلاش کنیم تا به حیثیت نظام لطمه نخورد و فضا برای مشارکت همه باز باشد و تنگنا‌ها و محدودیت‌ها برداشته شود».

XS
SM
MD
LG