لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

سازمان ملل: توافق اتحادیه و ترکیه درمورد پناهجویان نگران کننده است


پناهجویان سوری و عراقی در نزدیکی مرز یونان و مقدونیه.
پناهجویان سوری و عراقی در نزدیکی مرز یونان و مقدونیه.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز سه شنبه هشتم مارس هشدار داده است که توافق ترکیه و اتحادیه اروپا برای مهار بحران پناهجویان ممکن است نقض قوانین بین‌المللی باشد.

به گزارش رویترز، فیلیپو گراندی گفته است: «من عمیقا نگران هرگونه توافقی هستم که براساس آن بدون در نظر گرفتن قوانین بین المللی در خصوص حقوق پناهندگان، افراد را از کشوری به کشوری دیگری منتقل کنند. »

براساس توافق اولیه که بین اعضای اتحادیه اروپا و ترکیه حاصل شد، قرار است ترکیه در مقابل دریافت پول، تسریع مذاکرات عضویتش در اتحادیه اروپا و مزایای مسافرت بدون روادید تلاش کند تعداد بیشتری از پناهندگان را بپذیرد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر از این توافق انتقاد کرده‌اند و سازمان عفو بین الملل گفته است که توافق ترکیه و اتحادیه اروپا در خصوص پناهجویان تیر خلاص به حق پناهندگی خواهد بود.

در همین زمینه، سازمان پزشکان بدون مرز نیز گفته است این توافق غیر انسانی است.

این در حالی است که احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه گفته است، این توافق مانع مهاجرت قانونی پناهجویان سوری نخواهد شد.

نخست وزیر ترکیه که در کنفرانس خبری با همتای یونانی خود در ازمیر صحبت می‌کرد، گفته است: هدف این است که مانع مهاجرت غیر قانونی شد. سوری‌های که در اردوگاه‌های ما هستند می‌توانند از طریق قانونی برای مهاجرت به اروپا اقدام کنند.

کمیسیون اجرایی اروپا نیز اعلام کرده است این توافق که مانع سرازیر شدن موج پناهجویان به اروپا خواهد شد، هفته آینده نهایی خواهد شد و به لحاظ قانونی هم مشکلی ندارد.

انگلا مرکل، صدراعظم آلمان که تلاش کرده است این توافق پیش از انتخابات روز یکشنبه حاصل شود نیز گفته است، بالاخره مسایل در مسیر درستی در حرکت هستند.

به گزارش رویترز، در سال گذشته میلادی دستکم یک میلیون سوری، عراقی و افغان پناهجو وارد آلمان شدند.

به دنبال توافق اولیه اتحادیه اروپا و ترکیه در روز دوشنبه، رئیس این اتحادیه گفته بود، با این توافق «روزهای مهاجرت بی‌رویه به اروپا به پایان» خواهد رسید.

در همین حال، نخست وزیر ترکیه روز گذشته گفته بود: «ما تصمیم بسیار مهمی گرفته‌ایم که همه مهاجران غیرقانونی که از ترکیه به یونان می‌روند را بدون در نظر گرفتن ملیت آنها بپذیریم».

احمد داوود اوغلو تاکید کرده بود، توافق حاصل‌شده بر این مبنا است که به ازای هر پناهجوی سوری که از جزایر یونان به ترکیه بازگردانده می‌شود، اروپا یک پناهجوی سوری را اسکان می‌دهد.

جنگ داخلی در سوریه باعث شده است تا میلیون ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شوند.

XS
SM
MD
LG