لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

سی‌ان‌ان: عمر شیشانی بر اثر جراحات وارده کشته شد


ترخان باتیراشویلی معروف به عمر شیشانی که گفته می شود در حمله هوایی آمریکا کشته شده است.
ترخان باتیراشویلی معروف به عمر شیشانی که گفته می شود در حمله هوایی آمریکا کشته شده است.

دو مقام آمریکایی، ۱۴ مارس، به شبکه خبری «سی ان ان» گفته‌اند که ابوعمر شیشانی، از فرماندهان بلندپایه گروه حکومت اسلامی، داعش، که هفته گذشته در حمله هوایی آمریکا مجروح شده بود، بر اثر جراحات وارده کشته شده است.

هفته گذشته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، به رویترز گفته بودند که عمر شیشانی، معروف به «وزیر جنگ» گروه حکومت اسلامی، ‌در نزدیکی شهر شداده در استان حسکه هدف قرار گرفته است.

پس از انتشار این خبر، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که عمر شیشانی در حمله اخیر آمریکا کشته نشده است بلکه به شدت مجروح شده و به بیمارستانی در شهر رقه، مرکز گروه حکومت اسلامی، منتقل شده است.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده به سی ان ان گفته‌اند، این فرمانده بلندپایه در جریان حمله هوایی به شدت زخمی شده بود و براثر این جراحات کشته شده است.

مقام‌های پنتاگون در خصوص چگونگی دستیابی به خبر تایید مرگ ابو عمر شیشانی توضیحات بیشتری ارائه نکرده‌اند.

با این حال سی ان ان تصریح کرده است که دست کم ۱۲ نفر از پیکارجویان گروه حکومت اسلامی نیز در این حملات هوایی کشته شده‌اند.

طبق این گزارش حمله هوایی زمانی صورت گرفته است که عمر شیشانی همراه با دیگر فرماندهان گروه داعش در جلسه‌ای حضور داشتند.

به گزارش سی ان ان، عمر شیشانی برای سرکشی به جبهه شداده رفته بود چرا که نیروهای این گروه طی هفته های اخیر در این جبهه متحمل تلفات سنگینی شده‌اند.

دولت آمریکا پیش‌ر برای اطلاعاتی که به پیدا کرده این فرمانده گروه حکومت اسلامی بینجامد، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. عمر شیشانی که نام اصلی‌اش ترخان باتیراشویلی است، از نیروهای ورزیده ارتش گرجستان بوده است.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، پیشتر در خصوص عمر شیشانی گفته بود: ترخان باتیراشویلی یکی از فرمانده ورزیده داعش است که در نبردهای بسیاری در سوریه و عراق، نیروهای این گروه را هدایت کرده است.

XS
SM
MD
LG