لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

گزارشگران بدون مرز: ایران بزرگ‌ترین زندان فعالان رسانه‌ای زن است


سازمان گزارشگران بدون مرز بار دیگر نگرانی خود را از وضعیت روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگاران زندانی در ایران اعلام کرده و از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن» نام برد.

در بیانیه این سازمان مدافع حقوق گزارشگران و روزنامه‌نگاران که روز چهارشنبه، ۲۶ اسفند، در وب‌سایت این سازمان منتشر شد تاکید شده است که ایران با ٣٦ روزنامه‌نگار و شهروندخبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

گزارشگران بدون مرز همچنین در رده‌بندی جهانی خود از آزادی رسانه‌ها در سال ٢٠١٥، ایران را در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ جهان قرار داده است.

در آخرین بیانیه گزارشگران بدون مرز در سال ۱۳۹۴ به ویژه به آفرین چیت‌ساز، همکار روزنامه ایران که روز ١١ آبان بازداشت شد، اشاره شده است.

در این بیانیه آمده که پس از گذشت نزدیک به چهار ماه تاکنون «هیچ خبری به شکل رسمی» درباره وضعیت خانم چیت‌ساز منتشر نشده، اما بنا بر «اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارشگران بدون مرز»، او که همزمان با سه روزنامه‌نگار دیگر بازداشت شده بود، به بند ٢ الف زندان اوین منتقل شده و پس از بازداشت تنها تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود گرفته است.

گزارشگران بدون مرز تصریح می‌کند که در بند ۲ الف زندان اوین که در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد، «نگهداری درازمدت در انفرادی و تحت فشار قرار دادن برای به دست آوردن اعتراف روشی رایج است».

در این بیانیه تاکید شده که جز آفرین چیت‌ساز، آتنا فرقدانی، ریحانه طباطبایی، رویا صابری‌نژاد نوبخت و نرگس محمدی که به حبس‌هایی از یک تا ۱۲ سال محکوم شده‌اند، در ایران زندانی‌اند و با این تعداد، جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن است.

گزارشگران بدون مرز همچنین با ابراز نگرانی از سلامت عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، به دو هم‌بند او، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی که ۲۲ اسفند در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهاماتی مانند «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و توهین به مقامات» محاکمه شدند، اشاره شده است.

رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان در گزارشگران بدون مرز، گفته است: «در آستانه سال نو شمار بسیاری از روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگاران زندانی از بودن در کنار خانواده خود محروم هستند. مقامات مسئول ایرانی و از این میان رئیس جمهور حسن روحانی که سکوتش درباره بازداشت‌ها سرکوب را تسهیل کرده می‌توانند با استفاده از بخشودگی این زندانیان را آزاد کنند.»

آقای معینی تاکید کرد که «این زندانیان خودسرانه بازداشت و ناعادلانه محکوم شده‌اند».

گزارشگران بدون مرز یک سازمان غیر دولتی مدافع آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران است که مقر آن در پاریس، پایتخت فرانسه، است.

XS
SM
MD
LG