لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها: نمی‌توان ایران را به‌ خاطر آزمایش‌ موشکی تحریم کرد


تصویری از یک موشک ایران در سیلوهای زیرزمینی
تصویری از یک موشک ایران در سیلوهای زیرزمینی

برخی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گویند که این نهاد قانونا نمی‌تواند ایران را به‌ خاطر آزمایش‌های موشکی اخیر مجازات کند، بلکه تنها می‌تواند جمهوری اسلامی را مورد مواخذه قرار دهد.

این دیپلمات‌ها در گزارشی که خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۷ اسفند، منتشر کرده است، عنوان کرده‌اند که امکان مجازات ایران به‌ خاطر این آزمایش‌ها ضعیف است، چرا که ادبیات ابهام‌آمیز قطعنامه شورای امنیت درباره ایران، راه را بر آن می‌بندد و اجازه می‌دهد از آن تفسیری دیگر شود.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در پی توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی و اتحادیه اروپا به تازگی ملغی شده‌ است.

اما به دنبال آزمایش‌های موشکی اخیر ایران این پرسش به وجود آمد که آیا تهران توافق‌نامه اتمی را نقض کرده است یا نه، پرسشی که اتحادیه اروپا به آن پاسخی منفی داد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرده که این آزمایش‌ها به معنای نقض توافق اتمی نیست، اگرچه این اقدام تهران می‌تواند به تنش در منطقه دامن بزند.

همچنین نشست مشورتی شورای امنیت در این باره نیز بدون حصول نتیجه ماند و همان زمان نماینده روسیه در این سازمان گفت که توافق شده این اقدام نقض قطعنامه سازمان ملل نیست. قطعنامه سازمان ملل از ایران می‌خواهد که به مدت ۸ سال از انجام اقدامات مرتبط با موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، خودداری کند.

حال رویترز با اشاره به ادبیات این قطعنامه می‌نویسد که قدرت‌های جهانی توافق کرده‌اند که این درخواست از نظر قانونی الزام‌آور نیست و نمی‌توان به واسطه آن ایران را مشمول فصل هفت منشور سازمان ملل متحد دانست و علیه آن دست به تحریم یا اقدام نظامی زد.

به گفته ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، «درخواست» با «منع کردن» فرق دارد و بنابراین شما از نظر قانونی نمی‌توانید یک درخواست را نقض کنید، بلکه می‌توانید آن را اجابت کنید یا نادیده‌اش بگیرید.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های منبع گزارش خود بدون اشاره به نام آنها می‌نویسد که ایالات متحده بیشتر به خاطر اصرار روسیه و چین با ملایم کردن ادبیات قطعنامه شورای امنیت درباره موشک‌های بالیستیک ایران موافقت کرده بود.

با این حال واشینگتن وعده داده که در جست‌وجوی راه‌ حلی است تا شورای امنیت درباره آزمایش‌های موشکی اخیر ایران دست به اقدامی بزند.

پیش از این سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در شورای امنیت، گفته بود که این موشک‌ها با هدف حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند و از این رو شورای امنیت باید به آن واکنش نشان بدهد.

اما مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تاکید کرده‌اند که این موشک‌ها با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG