لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

تحصن هزاران تن از هواداران مقتدی صدر، «خواهان اصلاحات در دولت»


هزاران هوادار مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق، روز جمعه، ۲۸ اسفندماه، دست به تظاهرات گسترده زده و خواهان تغییرات اساسی در دولت این کشور شدند.

مقتدی صدر که ساکن نجف است پیشتر از مردم خواسته بود تا زمانی که خواسته‌های وی برآورده نشده، تحصن را تمام نکنند. این روحانی جوان شیعه از حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، خواسته است تا ترکیب کابینه را تغییر دهد و به تکنوکرات‌ها هم اجازه حضور در دولت را بدهد.

با این که پنج‌شنبه شب وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هرگونه تجمع و تحصن در روز جمعه ممنوع است، تظاهرات‌کنندگان در ورودی منطقه سبز بغداد، جایی که دفاتر حکومت ائتلاف موقت و مراکز دولتی واقع شده است، دست به تحصن زدند.

منطقه سبز بغداد که محل زندگی بسیاری از مقام‌های دولتی و سفیران و دیپلمات‌ها است، همواره تحت تدابیر شدید امنیتی کنترل می‌شود و چندین مرکز ایست/بازرسی عبور و مرور به آن را تحت نظر دارند.

با این حال تظاهرات‌کنندگان توانسته‌اند با عبور از نیروهای امنیتی خود را به ورودی‌های این منطقه نزدیک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری از تظاهرات‌‌کنندگان لباس سیاه بر تن داشته و پرچم عراق را حمل می‌کرده‌اند. این خبرگزاری می‌گوید که برای این تحصن هنوز پایانی مقرر نشده است.

ابراهیم جباری، از مقام‌های محلی وابسته به جنبش صدر، به خبرگزاری فرانسه گفته است که این تحصن مقابل ورودی‌های منطقه سبز برگزار شده تا پیامی باشد به «افراد فاسدی» که در این منطقه زندگی می‌کنند.

دولت عراق پیشتر برگزاری هرگونه تجمع و تحصن را ممنوع اعلام کرده بود و وازرت کشور هم به پیروان مقتدی صدر هشدار داده بود که مسئله امنیتی برای بغداد درست نکنند.

پس از این اتفاق‌ها، مقتدی صدر نیز بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه صادر کرده و گفت که هوادارانش‌ اهمیتی به این ممنوعیت نمی‌دهند. وی از آن‌ سو خطاب به هوادارانش نیز گفته بود که از هرگونه عمل خشونت‌آمیز و درگیری با نیروهای امنیتی اجتناب کنند.

در پی برگزاری این تحصن، پلیس بغداد نیز تصمیم گرفته است تا تمامی راه‌های ورودی به شهر بغداد را ببندد.

نام امام مقتدی صدر که از خانواده‌ای پرنفوذ می‌آید در سال ۲۰۰۳ و با برانگیختن شیعیان عراق علیه قوای آمریکایی که آن سال وارد خاک عراق شده بودند، مطرح شد. نام او مجددا در سال اخیر و با هدایت مردم برای اعتراض علیه فساد، مجددا در صدر اخبار قرار گرفته است.

پیشتر در مردادماه نیز هزاران تن از مردم بغداد در میدان تحریر این شهر، دومین شهر پرجمعیت جهان اسلام، دست به تظاهرات زده و خواستار اصلاحات در دولت شدند.

در پی این اعتراض حیدر عبادی اعلام کرد که برای اعمال این اصلاحات طرحی خواهد داشت، طرحی که مورد حمایت آیت‌الله علی سیستانی، از دیگر مراجع پرنفوذ شیعی، قرار گرفته است. این طرح هنوز اجرایی نشده است.

XS
SM
MD
LG