لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

شورای امنیت آزمایش موشکی تازه کره شمالی را محکوم کرد


رهبر کره شمالی در حال بازدید از صنایع موشکی این کشور
رهبر کره شمالی در حال بازدید از صنایع موشکی این کشور

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۸ مارس در بیانیه‌ای آزمایش موشکی تازه کره شمالی را «غیرقابل قبول» دانسته و آن را «به شدت» محکوم کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در این بیانیه، اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا اعلام کرده‌اند که آزمایش موشکی تازه کره شمالی«نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است.»

این بیانیه در واکنش به آزمایش دو موشک میان برد توسط کره شمالی در بامداد روز جمعه صادر شده است. این آزمایش موشکی در ادامه دور تازه رویارویی پیونگ یانگ با جامعه بین المللی انجام شده است.

به دنبال زمایش موشکی روز جمعه کره شمالی، وزیر امور خارجه ژاپن گفت که با ارسال یادداشتی به پیونگ یانگ به شلیک موشکی جدید این کشور اعتراض کرده است.

دولت ژاپن نیز روز جمعه خواستار تشکیل نشست شورای امنیت در این خصوص شده بود.

این در حالی است که دو هفته پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد یک قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی تصویب کرد. این قطعنامه درواکنش به چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه ژانویه صادر شد.

در این بیانیه شورای امنیت همچنین از کره شمالی خواسته است خویشتنداری کرده و از نقض قطعنامه‌های این شورا بپرهیزد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که موسسه آمریکا-کره وابسته به دانشگاه جان هاپکینز آِمریکا از احتمال انجام آزمایش هسته‌ای تازه توسط کره شمالی خبر داده است.

این موسسه گفته است، تصاویر ماهواره از اصلیترین منطقه آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی نشان می‌دهد که فعالیت‌ها در این منطقه افزایش یافته است و به نظر می‌رسد آزمایش هسته‌ای تازه قریب الوقوع باشد.

رهبر کره شمالی اوایل هفته جاری دستور انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی تازه را صادر کرد. در مقابل آمریکا نیز روز چهارشنبه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه پیونگ یانگ اعمال کرد.

XS
SM
MD
LG