لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

آمریکا از توافق ترکیه و اروپا بر سر پناهجویان استقبال کرد


جان کربی می‌گوید که آمریکا این توافق را گامی مهم در توقف قاچاق انسان می‌داند
جان کربی می‌گوید که آمریکا این توافق را گامی مهم در توقف قاچاق انسان می‌داند

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید توافق ترکیه و کشورهای اروپایی برای کنترل موج فزاینده ورود مهاجران به اروپا، گامی مهم است و ایالات متحده از آن استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، جمعه شب به وقت محلی، در بیانیه‌ای اعلام کرده است «آمریکا از هرگونه اقدامی که موجب توقف فعالیت قاچاق‌چیانی شود که ازخون پناهجویان تغذیه و از این انسان‌های بی‌پناه سوءاستفاده می‌کنند، شدیداً استقبال می‌کند».

آقای کربی در ادامه تأکید کرده است که هرگونه رفتاری با پناهجویان باید اکیداً منطبق با قوانین بین‌المللی و اتحادیه اروپا باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با اشاره به سخاوت ترکیه در پذیرایی از ۲.۷ میلیون پناهجوی سوری، تلاش‌های این کشور را ستوده است.

پس از شدت گرفتن ورود بی‌سابقه پناهجویان به اروپا در تابستان سال جاری، دولت باراک اوباما اعلام کرد که برای کمک به اتحادیه اروپا حاضر است در سال جاری میلادی حداقل ده هزار پناهجوی سوری را قبول کند.

این رقم در قیاس با تعداد پناهندگانی که کشورهایی نظیر آلمان یا سوئد پذیرفته‌اند، رقم اندکی است.

​به موجب توافقی که روز جمعه میان سران ۲۸ کشور اروپایی و ترکیه صورت گرفت، از روز اول فرودین ماه، تمامی مهاجرانی (بدون توجه به ملیت آن‌ها) که از طریق ترکیه وارد یونان شوند به ترکیه بازگردانده خواهند شد و به ازای هر یک مهاجر سوری که به ترکیه بازگردد، یک مهاجر سوری دیگر از اردوگاه پناهجویان در ترکیه به شکل قانونی به اروپا فرستاده می‌شود.

با این حال مقام‌های ترکیه و اروپا هشدار داده‌اند که اجرایی کردن این توافق‌نامه کاری بی‌نهایت دشوار است و سختی کار هنوز باقی مانده است.

گروه‌های حقوق بشری نگران‌اند که این توافق در مواردی موجب نقض حقوق بشر شود. بر اساس قوانین بین‌المللی، دیپورت انبوه پناهجویان توسط کشورها ممنوع است.

گروه‌های دیدبانی حقوق بشر اعلام کرده‌اند که به دقت روند اجرایی شدن این توافق را زیر نظر خواهند گرفت تا مطمئن شوند حقوق پناهجویان ضایع نخواهد شد. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان یکی از نهادهای ناظری است که بازگشت پناهجویان از یونان به ترکیه را زیر نظر خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نهایت می‌گوید این توافق به جز متوقف کردن قاچاق انسان باید به موارد کلیدی دیگری نیز بپردازد. به زعم او این موارد شامل ثبت‌نام سریع از پناهجویان و ثبت پرونده پناهجویی آن‌ها، رفتار شرافت‌مندانه و انسانی با پناهجویان در راه بازگشت به ترکیه، مهیا کردن سریع کمک‌های وعده‌داده شده به ترکیه و یونان و یک‌دستی میان کشورهای اروپایی در انجام وظایف‌شان است.

وی از آمادگی آمریکا برای کمک به کشورهای همسایه سوریه و افزایش حمایت‌ها از کشورهای تحت تاثیر از این فاجعه انسانی خبر داده و افزوده است که در انتهای تابستان نشستی در رابطه با پناهجویان در نیویورک برگزار خواهد شد.

دیود کمرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز جمعه و پس از انتشار خبر این توافق، از آن استقبال و اعلام کرد که بریتانیا به اجرایی شدن این توافق کمک خواهد کرد.

گذشته از تمامی پناه‌جویانی که علی‌رغم مخاطرات سفر دریایی خود را به یونان رسانده و در کشورهای این قاره در انتظار پذیرفته شدن و سرپناه‌اند، تعداد زیادی در دریا جان خود را از دست داده‌اند. رقمی که بنا بر آمار رسمی چهار هزار تن اعلام شده که بیشتر آن‌ها زن و کودک بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG