لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

آیت‌الله خامنه‌ای: سال ۹۴ آمیزه‌ای از شیرینی‌ها و تلخی‌ها بود


رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود گفته است سال گذشته آمیزه‌ای از «شیرینی‌ها و تلخی‌ها» بود.

او با اشاره به توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی گفته است این توافق «امید برانگیخت» و «نگرانی‌هایی در کنار آن وجود دارد».

آیت‌الله خامنه‌ای از حادثه کشته شدن صدها زائر ایرانی در مراسم حج سال گذشته به عنوان یکی از حوادث تلخ و از «راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات ۷ اسفند» به عنوان حوادث شیرین ۱۳۹۴ نام برده است.

او مانند سال‌های اخیر، ۱۳۹۵ را نیز نامگذاری کرده و آن را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توصیف کرده‌است.

«اقتصاد مقاوتی» از واژگانی‌ست که رهبر و گروهی از مقام‌های حکومتی ایران از آن به کرات استفاده می‌کنند.

آقای خامنه‌ای این اصطلاح را نخستین بار در سال ۱۳۸۹ استفاده کرد.

او در پیام نوروزی خود گفته است این شکل از اقتصاد «علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم» است.

برخی از تحلیلگران می‌گویند این واژگان احتمالا بیانگر سیاست‌هایی است که از لحاظ اقتصادی درجه مقاومت ایران را در مقابل قدرت‌های غربی و تحریم‌کننده کشور بالا ببرد اما در عین حال ناشی از بینشی است که کشور را «قلعه‌ای محاصره‌شده» می‌بیند.

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید «گزارش‌های دولت نشان می دهد که کارهای وسیعی در این زمینه (اقتصاد مقاومتی) صورت گرفته» او در عین حال افزوده است «اما این کارها، کارهایی مقدماتی و شامل بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاه‌های مختلف است».

ایران طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های گسترده شورای امنیت، آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان آن‌ها قرار داشته‌است. تحریم‌هایی که با دستیابی به توافق اتمی و اجرایی شدن آن در سال ۱۳۹۴ به پایان رسیدند.

آیت‌الله خامنه‌ای با توافق اتمی «به طور مشروط» موافقت کرده است. گروهی از نزدیکان او گفته‌اند رهبر جمهوری اسلامی از متن توافق اتمی، راضی نیست. در پیام نوروزی او نیز موضوع «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به شکلی دوگانه به میان کشیده شده است. او می‌گوید «تجربه برجام و امیدهایی که برانگیخت و نگرانی‌هایی که در کنار آن وجود دارد» از جمله رخدادهای سال گذشته است.

XS
SM
MD
LG