لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

سئول: کره شمالی آزمایش اتمی جدیدی در راه دارد


کیم جونگ‌اون در حال تماشای کلاهک یک موشک در پرتاب بازسازی‌شده یک موشک بالستیک
کیم جونگ‌اون در حال تماشای کلاهک یک موشک در پرتاب بازسازی‌شده یک موشک بالستیک

مقام‌های کره جنوبی این احتمال را مطرح کرده‌اند، که پیونگ‌یانگ، به زودی آزمایش اتمی جدیدی را انجام خواهد داد و گفته‌اند در «آمادگی کامل» به سر می‌برند.

کره شمالی تا کنونی چهار آزمایش هسته‌ای انجام داده است و بر خلاف خواسته‌های بین‌المللی و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، دست به پرتاب موشک‌های بالستیک نیز زده است.

روابط پرفراز و نشیب کره شمالی، کشورهای هم‌جوار آن و ایالات متحده، با اعمال تحریم‌ها جدید و برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش نظامی کره جنوبی و آمریکا، تنش‌های تازه‌ای به خود گرفته‌است.

وزارت اتحاد کره جنوبی، وزارت‌خانه‌ای که مسئول روابط شبه‌جزیره است، دوم فروردین ماه گفته است «معتقدیم، آزمایش پنجم هسته‌ای (کره شمالی) به زودی انجام می‌شود. دولت (سئول) خود را برای همه احتمالات آماده می‌کند».

وزارت دفاع کره جنوبی هم تاکید کرده پیونگ‌یانگ برای انجام آزمایش تازه اتمی، در انتظار دستور کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی است.

سخنگوی این وزارت‌خانه به خبرنگاران گفته است «به همین دلیل، نیروهای نظامی ما، همراه مقام‌های اطلاعاتی در کره جنوبی و ایالات متحده، به طور کامل در حال رصد وقایعی از این دست هستند».

آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در آغاز سال جاری میلادی انجام شد، یک ماه بعد هم، حکومت آن دست به پرتاب موشکی به فضا زد. پیونگ‌یانگ می‌گوید این موشک برای قرار دادن ماهواره پرتاب شده است. به طور عمومی، جامعه جهانی این پرتاب‌ها را نوعی آزمایش بالستیک تلقی می‌کند.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، اخیرا گفته است کشورش موفق شده کلاهک‌های هسته‌ای خود را کوچک و قابل نصب بر موشک‌های بالستیک کند.

او ۲۵ اسفند ماه وعده انجام آزمایش‌هایی را در این زمینه داد.

در حال حاضر مقام‌های کره جنوبی و آمریکا، در مورد توانایی کره شمالی برای نصب کلاهک‌های اتمی بر موشک‌هایی که دارد، ابراز تردید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG