لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۴:۴۰ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

انتشار مجموعه ای از ترانه ها و ویدئوها برای بزرگداشت سی امین سالگرد نخستین آلبوم گروه موج نو نیویورکی بلاندی Blondie


(rm) صدا | [ 5:36 mins ]
انتشار مجموعه‌ای از ترانه‌ها و ویدیوهای گروه راک بلاندی Blondie به مناسبت سی‌امین سالگرد انتشار نخستین آلبوم این گروه، توجه منتقدان موسیقی راک که بعضی در زمان انتشار این آلبوم هنوز به دنیا نیامده بودند، به کار این گروه جلب کرد که موسیقی آن، به سبک متداول گروه‌های راک امروز خیلی نزدیک است. گروه New Wave بلاندی از یک سو به موسیقی پاپ عاشقانه دهه 1960 بازگشت و از سوی دیگر سبک های موسیقی گاراژ راک دهه 1970 را با صدای الکترونیک هنرمندان پیشتاز نیویورکی در هم آمیخت، و همچنین ریتم های خود را با الهام از موسیقی های جهانی مثل ریسکو، رگی و اسکا ska ی جامائیکائی و هیپ هاپ نیویورکی تنوع بخشید و رقصی کرد، و صدائی به وجود آورد که کار این یاغیان هنری و اجتماعی را جهانی کرد. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): ترانه‌های گروه New Wave بلاندی اکثرا بسیار کوتاه هستند، زیر سه دقیقه، ولی به یاد ماندنی و اعتیادآور. مثل این نمونه، ترانه معطل پای تلفن Hanging on the Telephone که با تصویر خواننده در یک تلفن عمومی ساعت یک بعد از نیمه شب شروع می‌شود که امیدوار است معشوق گوشی را بردارد که بتواند عشق خود را به او ابراز کند. ترانه‌های بلاندی، در دقیقه اول با ملودی‌های مشخص، ضرباهنگ ابتکاری و متفاوت و طرز اجرای غیرقابل تقلید خانم دبورا هری، خواننده گروه، گریبان شنونده را می‌گیرند و وقتی تمام می‌شوند، چنان جای خالی‌ای در فضا باقی می‌گذارند که شنونده را بی‌‌ اختیار به طرف دگمه تکرار repeat می‌کشانند. گروه بلاندی، در زمانی در نیویورک به صحنه موسیقی راک غیرمتعارف قدم گذاشت که حالا در تاریخچه راک، زمان pre-punk یا ماقبل پانک خوانده می‌شود، هنگامی که گروه‌های راک تجربی مثل New York Dolls و Talking Heads سعی می‌کردند از موسیقی دهه 1970 ترکیب جدیدی به وجود بیاورند. فرمولی که بلاندی پیدا کرد، موسیقی راک آنها را از انحصار کلوپ‌های زیرزمینی، کمپانی‌های کوچک صفحه‌پرکنی، رادیو‌های دانشگاهی و گروه نسبتا محدود علاقمندان راک غیرمتعارف، بیرون آورد و در صحنه وسیع‌تر موسیقی پاپ و حتی دیسکو مطرح کرد. مشهورترین ترانه بلاندی قلب شیشه‌ای، به قدری دیسکو بود که کمپانی صفحه‌پرکنی کریسالیس ابتدا حاضر نبود آن را در آلبومی که اساسا راک دانسته می‌شد، بگنجاند، Heart of Glass. اما جهانی شدن و راه یافتن به رادیوهای پاپ، در موضع بلاندی به عنوان یاغیان موسیقی و یاغیان اجتماعی، تغییری نداد. اساس موسیقی موج‌نو و ماقبل پانک بلاندی، رجوعی به گذشته بود به ترانه‌های دهه 1960 زمان بیتل‌ها، ولی بلاندی ضمنا از موسیقی الکترونیک هنرمندان پیشتاز نیویورکی کش رفت، و آن را با موسیقی گاراژ راک کلوپ‌های شبانه قاطی کرد. بلاندی همچنین ریتم‌های خود را با استفاده از موسیقی‌های جهانی، متنوع و رقصی کرد: مثل دیسکو، یا رگی جامائیکائی و حتی هیپ‌هاپ که تازه داشت جوانه می‌زد. محور موفقیت خیره‌کننده گروه بلاندی، سوای هنر ترانه‌سرا و گیتاریست آقای کریس استاین Chris Stein مدیون شخصیت یا پرسونائی بود که خانم دبورا هری با موهای طلائی کمرنگ و لب‌های قرمز شده و دامن‌های کوتاه روی صحنه عرضه می‌کرد: گربه ناز و احساساتی، عاشق سرخورده‌ ولی سرکشی که می‌توانست صورت معشوق را با چنگال خود بدرد. در این ترانه از معشوق می‌خواهد که حتما به او تلفن کند. Call Me بلاندی که اولین آلبوم خود را در سال 1976 بیرون داد پیش از آنکه شش سال بعد در سال 1982 از هم بپاشد، 5 آلبوم بیرون داد. اعضای گروه در سال 1999 باردیگر دور هم جمع شدند و چند آلبوم جدید بیرون دادند و شروع کردند به تور رفتن دور دنیا. در آلبوم سی‌امین سالگرد 18 ویدئو و همچنین میکس‌های پخش نشده از ترانه‌های قدیمی گروه گنجانده شده. ماه آینده بلاندی طی مراسمی با شرکت گوئن استفانی، که منتقدان او و گروه سابق No Doubt را نوعی وارثان بلاندی می‌دانند، در تالار شهرت راک اندر رول Rock and Roll Hall of Fame جاودانی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG