لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

سازمان ملل از توافق با برقراری آتش بس در یمن از ۲۲ فروردین خبر داد


اسماعیل ولد شیخ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن
اسماعیل ولد شیخ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن

اسماعیل ولد شیخ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز چهارشنبه ۲۳ مارس گفته است که طرف‌های درگیر در جنگ یمن با برقراری آتش بس از ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) موافقت کرده‌اند. وی اضافه کرده است که دور تازه مذاکرات صلح یمن ۱۸ آوریل در کویت برگزار خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اسماعیل ولد شیخ گفته است که به دور آینده مذاکرات صلح یمن «بسیار خوشیبن» است، چرا که همه طرف‌های درگیر بر دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران یمن تاکید دارند.

وی اضافه کرده است: جنگ در یمن می‌بایست تمام شود پیش از آنکه ضربات جبران ناپذیری به آینده یمن و منطقه وارد کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تاکید کرده است: اگر این بار در مذاکرات شکست بخوریم، احتمالا آخرین فرصت برای پایان دادن به این جنگ را از دست می‌دهیم.

پیش‌تر تلاش‌ها برای برقراری آتش بس در یمن نیتجه‌ای در بر نداشته است و طرف‌های درگیر یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

دولت قانونی عبدربه منصور هادی که از حمایت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برخوردار است هم اینک کنترل بندر عدن را در اختیار دارد و در مقابل شبه نظامیان شیعه حوثی و نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن کنترل صنعا، ‌پایتخت یمن را در اختیار دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف به رهبری عربستان از سال گذشته بمباران هوایی مواضع شبه نظامیان حوثی را آغاز کرده است. این در حالی است که طی یکسال گذشته ورود ائتلاف به رهبری عربستان نتواسته است موازنه قدرت را به طور اساسی به نفع دولت منصور هادی تغییر دهد.

این گزارش می‌افزاید، زمان ورود ائتلاف به رهبری عربستان به جنگ در یمن تاکنون بیش شش هزار نفر کشته شده‌اند و این فقیر‌ترین کشور عرب در آستانه قطحی قرار دارد.

این در حالی است که هرج و مرج در یمن باعث شده تا گروه القاعده بتواند مناطقی را در جنوب و شرق این کشور تصرف کند.

گروه حکومت اسلامی (داعش) نیز در یمن حضور دارند و نیروهای دولتی و شبه نظامیان حوثی را هدف قرارمی دهند.

XS
SM
MD
LG