لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

دولت سوریه: بازپس‌گیری پالمیرا به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود


نیروهای ارتش سوریه در حال پرتاب موشکی ساخته روسیه در اطراف پالمیرا. بازپس‌گیری پالمیرا با حمایت همه جانبه روسیه در جریان است
نیروهای ارتش سوریه در حال پرتاب موشکی ساخته روسیه در اطراف پالمیرا. بازپس‌گیری پالمیرا با حمایت همه جانبه روسیه در جریان است

نیروهای دولتی سوریه با حمایت جنگنده‌های روس سه منطقه مهم داخل شهر پالمیرا را تصرف کردند و همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها، «شهر باستانی» پالمیرا که شامل ویرانه‌های روم باستان است، نیز از کنترل گروه خلافت اسلامی خارج شده است.

نیروهای سوری می‌گویند مبارزه برای بازپس‌گیری پالمیرا به آخرین مراحل خود نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت دفاع روسیه، جت‌های جنگی روس روز گذشته چهل حمله هوایی سنگین را ترتیب دادند که در پی آن ۱۵۸ موضع گروه خلافت اسلامی مورد هدف قرار گرفته و صد شبه‌نظامی نیز کشته شدند.

آن‌طور که ناظر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز تأیید کرده، نیروهای اسد و نظامیان متحدش توانسته‌اند سه منطقه در پالمیرای جدید را از گروه خلافت اسلامی پس بگیرند.

رامی عبدالرحمن، مدیر این گروه ناظر حقوق بشری به رویترز گفته است که نیروهاب دولتی و شبه‌نظامیان هم‌پیمان آنها کنترل یک سوم پالمیرا، بیشتر در مناطق شمالی و غربی، و نیز بخشی از شهر باستانی و ویرانه‌های رومی آن را در دست گرفته‌اند.

او افزوده است که سربازان دولتی همچنین در جبهه دیگری در جنوب پالمیرا در حال نبرد با نیروهای خلافت اسلامی هستند.

پالمیرا که در اذهان عمومی خاورمیانه با نام «عروس صحرا» نامیده می‌شود، هر ساله صدها هزار توریست را جذب خود می‌کرد، تا آنکه گروه داعش توانست تنها در طول چند روز آن را تصرف و از کنترل نیروهای سوری خارج کند.

داعش پس از تصرف پالمیرا، شهری که خانه بناهای تاریخی و ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکوست، با این توجیه که این بناها اشاعه‌دهنده بت‌پرستی‌اند، دست به تخریب گسترده آن زد که واکنش‌های بسیاری میان جهانیان و دوست‌داران تاریخ برانگیخت.

این گروه حتی در آن زمان، خالد الاسعد، استاد باستان‌شناسی که برای چهل سال از ویرانه‌های روم باستان نگهداری کرده بود را نیز سر برید.

با این حال روز جمعه تصاویری از یکی از تلویزیون‌های روسی پخش شده که با پهپاد ضبط شده و نشان می‌دهد که ویرانه‌های روم آسیب چندانی ندیده‌اند. همچنین مدیریت موزه‌ها و عتیقه‌جات سوریه گفته است که بناهای به جا مانده در وضعیت بسیار خوبی هستند و بلافاصله که دولت اجازه دهد، مرمت‌گران کار احیای آثار باستانی را آغاز خواهند کرد.

اسپاتنیک به نقل از آژانس عتیقه‌جات سوریه می‌گوید که سوریه آماده است تا از هفته آینده کار مرمت آثار باستانی پالمیرا را آغاز کند.

حال مبارزه برای پس‌گرفتن این شهر از گروه داعش وارد هفته چهارم می‌شود و آن‌طور که از گزارش‌ها برمی‌آید، مبارزه آسانی برای نیروهای اسد نبوده است. تنها در روز جمعه، ۱۸ نیروی ارتش سوریه کشته شده‌اند و آن‌طور که ناظر حقوق بشر می‌گوید در هفته گذشته ۵۶ تن از نیروهای دولتی اسد جان خود را از دست داده‌اند.

همراه با نیروهای اسد، جنگ‌جویانی از دیگر ملیت‌ها نیز دیده می‌شوند. گفته می‌شود نیروهای افغان که مورد حمایت ایران‌اند نیز در بازپس گیری پالمیرا حضور دارند.

اعضای گروه خلافت اسلامی از هفته گذشته کار تخلیه سکنه و شهروندان پالمیرا را آغاز کرده‌اند و یکی از ساکنین پالمیرا به آسوشیتدپرس گفته است که دیگر هیچ غیرنظامی‌ای در پالمیرا نمانده است.

اگر نیروهای اسد بتوانند پالمیرا را پس بگیرند، آنگاه قادر خواهند بود تا پیش‌روی به سوی دو شهر بزرگ و کلیدی دیگر، یعنی رقه و دیرالزور را نیز آغاز کنند.

پالمیرا از ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در تصرف گروه خلافت اسلامی است.

XS
SM
MD
LG