لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

حمله لاهور؛ تازه‌ترین مورد از حملات جماعت الاحرار


جماعت الاحرار، یک شاخه انشعابی از طالبان پاکستان، مسئولیت حمله روز یکشنبه در پارکی در شرق شهر لاهور را که حداقل ۷۰ کشته به جا گذاشت، به عهده گرفته است. این تازه‌ترین مورد از مجموعه حملات بی‌رحمانه این گروه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله روز یکشنبه مسیحیان و افراد دیگری را هدف گرفت که عید پاک را جشن می گرفتند و از سال گذشته تاکنون دومین حمله گروه جماعت الاحرار به مسیحیان شهر لاهور بود.

بمب‌گذاری انتحاری روز یکشنبه در عین حال نشان‌دهنده یک تغییر در استراتژی گروه‌های اسلام‌گرای تندرو پاکستان از آغاز سال گذشته میلادی است. از آن زمان اکثر حملات این گروه‌ها به طور مشخص اقلیت‌های دينی از جمله پیروان مذاهب اسلامی را که در اقلیت هستند، هدف گرفته است.

مقامات دولت پاکستان اظهار نگرانی کرده‌اند که تحت تأثیر سرایت جهان‌بینی گروه موسوم به «خلافت اسلامی» به این کشور که بر کشتار پیروان ادیان دیگر و پیروان مذهب شیعه تأکید بیشتری دارد، خشونت‌های فرقه‌ای در پاکستان تشدید خواهد شد.

بخش اعظم جمعیت ۱۹۰ میلیون نفری پاکستان را اهل سنت تشکیل می‌دهند. شیعیان حدود ۲۰ درصد، مسیحیان حدود ۲ درصد، و هندوها و پیروان جماعت احمدیه در مجموع یک درصد جمعیت کشور هستند.

خبرگزاری رویترز از حملات گروه جماعت الاحرار از آغاز سال ۲۰۱۵ تاکنون فهرستی تهیه کرده که تشدید حملات این گروه در دوره اخیر را نشان می‌دهد.

* ۹ ژانویه ۲۰۱۵: بر اثر انفجار بمب در یک مسجد شیعیان در شهر راولپندی در شمال پاکستان، هشت نفر کشته شدند.

* ۱۵ مارس ۲۰۱۵: بر اثر بمب‌گذاری در دو کلیسا در شهر لاهور ۱۴ مسیحی کشته شدند و این حادثه شورشی به پا کرد.

* ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵: بر اثر حمله به یک ساختمان دولتی در شهر مردان واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب اسلام آباد ۲۳ نفر کشته شدند.

* ۱۸ فوریه ۲۰۱۶: در جریان دو حمله جداگانه به پست‌های بازرسی نیروهای انتظامی در ۱۶۰ کیلومتری شهر اسلام‌آباد و مناطق قبیله‌ای مهمند که پایگاه اصلی گروه جماعت الاحرار است، ۹ پرسنل واحدهای شبه‌نظامی دولتی کشته شدند.

* اول مارس ۲۰۱۶: دو کارمند پاکستانی کنسولگری آمریکا بر اثر انفجار بمبی که در کنار جاده کار گذاشته شده بود در مناطق قبیله‌ای مهمند کشته شدند.

* هفتم مارس ۲۰۱۶: براثر بمب‌گذاری انتحاری در ساختمان دادگاه‌های شهر شب‌قدر در ۱۴۵ کیلومتری شمال غرب اسلام آباد ۱۰ نفر کشته شدند. گروه جماعت الاحرار می‌گوید این حمله به تلافی اعدام ممتاز قدری انجام داده است. او در سال ۲۰۱۱ فرماندار یک ایالت را به خاطر آنچه که از سوی گروه‌های تندرو کفر قلمداد می‌شد، ترور کرده بود.

* ۲۷ مارس ۲۰۱۶: بر اثر حمله بمب‌گذاران انتحاری به پارکی در شرق شهر لاهور، حداقل ۷۰ نفر کشته شدند. جماعت الاحرار می‌گوید هدف این حمله مسیحیانی بوده که عید پاک را جشن گرفته بودند.

XS
SM
MD
LG