لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

تعهد دولت روحانی به اجرای اقتصاد مقاومتی


محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی و سخنگوی دولت
محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی و سخنگوی دولت

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی و سخنگوی دولت ایران، دوشنبه شب در برنامه ای تلویزیونی گفت این موضوع که دولت، اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد، درست نیست.

این سخنان در واکنش به برخی اظهرنظر اصول گرایان تندرو ها ابراز شد که دولت حسن روحانی را مورد انتقاد قرارداده اند که به گفته آنها، به اندازه کافی برای پیگیری اقتصاد مقاومتی مورد نظر آیت الله علی خامنه ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، تلاش نمی کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد باقر نوبخت در این برنامه تلویزیونی با اشاره به سیاست های دولت حسن روحانی،‌ قطع وابستگی به نفت، اصلاح نظام مالیاتی، تولید منطبق با استاندارد و همچنین صرفه‌جویی را از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

او با اشاره به اینکه ۴۸ پروژه از ۲۴۰ پروژه دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی برای سال جاری تعریف شده است و عملیاتی خواهد شد، گفت: این پروژه‌ها در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، نفت و صنعت و معدن اجرایی خواهد شد.

تیم اقتصادی دولت آقای روحانی طرفدار تعامل با خارج است و به این نتیجه رسیده است که بعد از برجام یک در مورد مسایل هسته ای و حل این پرونده و رفع تحریم ها،‌ الان زمان آن فرا رسیده است که از طریق تعاول با اقتصاد جهانی و نزدیک شدن به جامعه اقتصاد بین المللی،‌ در فرایندهای اقتصادی ایران تحولاتی انجام بگیرد و به خصوص، ‌اصلاحات اقتصادی در زمینه هایی مانند خصوصی سازی، بهبود نظام بانکی و بهبود سیاست گذاری اقتصادی تحولاتی پیش بیاید.
فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس

رییس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی همچنین از مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در ارتباط با فعال‌سازی تدریجی واحدهای تولیدی نیمه فعال یا غیرفعال در ایران خبر داد و افزود: جدای از شهرک‌های صنعتی، حدود ۳۶ هزار واحد تولیدی وجود دارد که هفت هزار واحد در طول سال‌های گذشته به حالت نیمه فعال یا غیرفعال درآمده‌اند.

آقای نوبخت با اعلام اینکه در این وضعیت، حدود ۱۳۰ هزار فرصت شغلی از دست رفته است،‌ اشاره کرد که دولت تصمیم دارد آنها را به چرخه تولید برگرداند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قرار است که با مصوبه ستاد اقتصادی دولت، در نیمه نخست سال جاری حدود پنج هزار واحد از هفت هزار واحد تولیدی راکد، با تامین مالی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت فعال شوند.

در همین ارتباط،‌ به گزارش خبرگزاری ها،‌ اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس ‌جمهوری ایران، روز سه شنبه بر لزوم واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی،‌ مدیریت دارایی های خارجی ایران، انتقال فناوری‌های نوین به داخل و‌یکسان‌سازی نرخ ارز در سال جاری تاکید کرد و آنها را از محورهای اقتصاد مقاومتی توصیف کرد.

اقتصاد مقاومتی از حدود دو سال پیش از سوی رهبر جمهوری اسلامی نام گذاری شد. معنای اقتصاد مقاومتی از دید آیت الله علی خامنه ای، اقتصاد بدون وابستگی به کشورهای خارجی است.

آیت‌الله خامنه‌ای در همان زمان در یک سخنرانی گفت:«اینجور نیست که اقتصاد مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود و فقط انجام کارهای تدافعی باشد. خیر. اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که به یک ملت امکان و اجازه می دهد که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خود را داشته باشند.»

رهبر جمهوری اسلامی در پیام سال نو،‌سال ۹۵، خود نیز دوباره در مورد اقتصاد مقاومتی صحبت کرد و سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گذاری کرد.
وی عنوان کرد که علاج همه مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات در ایران، اقتصاد مقاومتی است.

آیت الله خامنه ای در روزهای پایانی سال گذشته هم در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری سخنان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، مبنی بر اینکه اگر تمام اطراف ایران را هم حصار بکشند، این نهاد در ساخت موشک دچار مشکل نمی‌شود، را به معنای پیشرفت دانسته بود.

این در حالی بود که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۲۲ اسفند سال گذشته بدون اشاره مستقیم به سخنان آیت الله خامنه‌ای گفته بود: «مگر می‌شود در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصور بودن‌مان خوشحال باشیم.»

حسن روحانی، ‌رییس جمهوری ایران، نیز روز هشتم فروردین اعلام کرده بود که اقتصاد مقاومتی به گفته او، با رویکرد درون‌زا و برون‌نگر، اقتصادی توانمند و تأثیرناپذیر از تهدیدات خارجی، اما بهره‌مند از سرمایه و فناوری است.

وی حمایت از تولید داخلی، رونق اقتصادی در همه بخش‌ها همزمان با حفظ روند کاهنده تورم و تعامل سازنده با جهان و جذب سرمایه و فناوری‌های نوین به ایران را از جمله نکات مورد تأکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرده بود.

آقای روحانی روز سوم فروردین نیز یکی از بخش های مهم در اقتصاد مقاومتی را تعامل سازنده با دنیا دانسته بود.

فریدون خاوند،‌ کارشناس اقتصادی در پاریس،‌ با اشاره به وجود دو دیدگاه در ایران در مورد اقتصاد مقاومتی به رادیو فردا می گوید:«تیم اقتصادی دولت آقای روحانی طرفدار تعامل با خارج است و به این نتیجه رسیده است که بعد از برجام یک در مورد مسایل هسته ای و حل این پرونده و رفع تحریم ها،‌ الان زمان آن فرا رسیده است که از طریق تعاول با اقتصاد جهانی و نزدیک شدن به جامعه اقتصاد بین المللی،‌ در فرایندهای اقتصادی ایران تحولاتی انجام بگیرد و به خصوص، ‌اصلاحات اقتصادی در زمینه هایی مانند خصوصی سازی، بهبود نظام بانکی و بهبود سیاست گذاری اقتصادی تحولاتی پیش بیاید.»

آقای خاوند می افزاید:«این موضوع با نظریات رهبر جمهوری اسلامی هماهنگ نیست،‌ زیرا او معتقد است که پیشرفت های محسوسی در زمینه رفع تحریم ها حاصل نشده است . ایران کماکان باید در مقابل اقتصاد جهانی حالت مقاومتی داشته باشد و بر این نظر است که به نوعی حالت استثنایی و بسته اقتصاد ایران را حفظ کند.»

رضا علیجانی، ‌روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در پاریس، نیز در این مورد اعتقاد دارد: «تقابل دو دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی و رییس جمهوری ایران را جدالی بین دو سیاست کلان می‌داند.»

به باور وی، «دولت روحانی مایل است گفت‌وگوها با غرب را ادامه دهد و در داخل کشور نیز با اتحاد همگانی نسبت به ساختن مسیر اقتصاد اقدام کند. حال آن‌که آیت‌الله خامنه‌ای گفت‌وگو با غرب را بر نمی‌تابد و اصلاح اقتصادی را نیز به دلیل ‌آن‌که برخی نهادهای زیر نظر خود وی را در بر می‌گیرد ترجیح نمی‌دهد.»

در این میان، آیت الله صادق لاریجانی،‌ رییس قوه قضاییه، روز دوشنبه خواستار توجه مسئولان به اصول ترسیم شده در بحث اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی شد و از کسانی که به گفته او می گویند برای پیشرفت و توسعه اقتصادی چاره ای جز پذیرش الزامات و قواعد غربی ها در همه امور نیست،‌ انتقاد کرد.

در ماه های اخیر، پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد آنچه نفوذ دشمن در مراکز تصمیم گیری نامید،‌ اصولگرایان تندرو و نیز برخی از فرماندهان سپاه پاسداران در مورد نزدیکی با غرب هشدار داده اند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG