لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

آمریکا و سه کشور اروپایی: به آزمایش موشکی ایران پاسخ مناسب داده شود


آزمایش یک موشک بالستیک در ایران (عکس از آرشیو)
آزمایش یک موشک بالستیک در ایران (عکس از آرشیو)

رویترز می گوید، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران شده و گفته‌اند این آزمایش‌ها «بی‌اعتنایی» به قطعنامه شورای امنیت است.

در نامه این کشورها خطاب به سفیر اسپانیا، رییس دوره ای شورای امنیت و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، تصریح شده است: آزمایش‌های موشکی ایران که در آنها موشکی هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شلیک شده، «بی‌اعتنایی» از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

در نامه این چهار کشور غربی که رویترز می‌گوید یک نسخه از آن را رویت کرده، با اشاره به این که موشکی‌هایی که ایران در آزمایش‌های اخیر خود استفاده کرد «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای» هستند، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده است که مساله «پاسخ مناسب» به بی‌اعتنایی ایران از اجرای تعهداتش در چاچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را مورد بحث قرار دهد.

این کشورها همچنین از بان کی مون خواسته‌اند که اعلام کند، آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است.

این در حالی است که پیشتر برخی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بودند، احتمال مجازات ایران به‌ خاطر آزمایش‌های موشکی ضعیف است، چرا که متن قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه شورای امنیت درباره ایران دارای ابهام است و راه را بر احتمال اعمال مجازات می‌بندد و اجازه می‌دهد از آن تفسیری دیگر شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تیرماه سال جاری با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ ضمن تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و شش قدرت جهانی، از ایران خواسته بود، «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند اجتناب کند، از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها».

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که موشک‌های بالستیک ایران ماهیت دفاعی داشته و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند لذا پرتاب آزمایشی آنها نقض قطعنامه یاد شده نیستند.

اما با این حال، امریکا در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران، تحریم‌هایی علیه افراد و شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده است.

در تازه‌ترین واکنش، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه پنجم فروردین ماه دو شرکت ایرانی را به دلیل پشتیبانی از برنامه موشکی بالستیک ایران در فهرست سیاه خود قرار داد و همچنین چهار شرکت دیگر و دو تاجر بریتانیایی را به دلیل کمک به شرکت هواپیمایی ماهان که متهم به همکاری با سپاه است، تحریم کرد.

XS
SM
MD
LG