لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

ترامپ وعده حمایت از نامزد نهایی جمهوری‌خواهان را پس گرفت


دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه، در پاسخ به پرسشی در مورد وعده حمایت از نامزد نهایی حزب گفته «نه، منصرف شدم». تد کروز نیز پاسخ روشنی به این پرسش نداده‌است.

آقایان ترامپ و کروز، بیشترین بخت را برای آنکه به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ معرفی شوند، دارند. ترامپ در حال حاضر بیشترین شمار آرای وکالتی را در اختیار دارد. رقبا به زودی وارد کارزار برای ایالت‌های بسیار مهمی از نیویورک (۹۵ رای از ۸۴۸ رای باقی‌مانده) تا کالیفرنیا (۱۷۲ رای) می‌شوند.

نامزدهای جمهوری‌خواه در سال گذشته میلادی، تعهد داده بودند از هر که به عنوان نامزد نهایی در کنگره ملی حزب انتخاب شود، حمایت می‌کنند.

در جریان پرسش‌وپاسخ‌ها در شبکه خبری سی‌ان‌ان، از ترامپ پرسیده شد آیا هنوز به این وعده وفادار است. او پاسخ داده «نه دیگر».

رویترز می‌گوید تعهدنامه‌ای که ترامپ در ماه سپتامبر سال گذشته امضا کرد، نقش تعیین‌کننده‌ای در کسب اعتماد «کمیته ملی جمهوری‌خواهان» و حضور او در رقابت‌های درون‌حزبی داشت.

انتقادها، حملات لفظی و موضع‌گیری‌ها علیه این چهره جنجالی، طی هفته‌های گذشته، هم در خود حزب جمهوری‌خواه و هم در میان دیگر سیاست‌مداران و فعالان ایالات متحده شدت گرفته است.

طی روزهای اخیر رقابت‌ها و درگیری‌ها میان کروز و ترامپ به زندگی شخصی آنها نیز کشیده شده است. تد کروز، ترامپ را متهم کرده که خالق شایعات در مورد «روابط خارج از ازدواج» او است. ترامپ هم تصویری از همسر کروز در کنار عکسی از همسر خودش توئیت کرده که در آن قیافه این دو زن -به‌طور هجوآمیزی علیه همسر کروز- مقایسه شده است.

در جریان پرسش‌وپاسخ شبکه سی‌ان‌ان، تد کروز نیز به پرسش در مورد تعهدنامه سال گذشته پاسخ روشنی نداده است. او گفته «بگذارید راه‌حل خودم را به شما بگویم. دونالد نامزد حزب جمهوری‌خواه نخواهد شد. ما جلوی او را خواهیم گرفت».

به گزارش رویترز ترامپ هم گفته‌است نیازی به حمایت کروز ندارد.

نامزد سوم حزب جمهوری‌خواه، جان کیسیک، نیز گفته است از برخی مسائل کارزار درون‌حزبی نگران است و می‌خواهد ببیند وضعیت به کجا ختم خواهد شد.

[انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را در وبلاگ کیوان حسینی، خبرنگار رادیو فردا، و توئیتر او دنبال کنید]

XS
SM
MD
LG