(rm) صدا | [ 4:33 mins ]
در دور بارانداز تجدید ساختمان شده در ساحل رودخانه هادسن نیویورک، نمایشگاه عظیم بینالمللی هنر از امروز کار خود را آغاز میکند که در آن صدها دلال و مجموعهدار، نمونههائی دیدنی از هنر معاصر جهان را به هزاران تماشاگر مشتاق عرضه میکنند. برخلاف دو سال پیش که شمار گالری ها بسیار و فضای غرفه ها کوچکتر بود امسال فقط 154 گالری در این نمایشگاه شرکت دارند و گالریها، فضاهای بزرگی را دراختیار گرفتهاند، ازجمله گالری «شان کلی»، و «زینو اکس»، و بعضی دیگر از فضاها برای نمایش نقاشیهای بسیار بزرگ استفاده میکنند و به سنت همیشه، نقاشیهای کوچک را روی دیوارهای کناری در گوشهها، ارائه میدهند، و قیمتها هم به همان صورت، تقسیمبندی شده است. . بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): بازار مکاره یا نمایشگاه عظیم موسوم به Armory Show که سالهاست به جای قرارگاههای سابق ارتش در داخل شهر، در اسکلهها و باراندازهای تجدید ساختمان شده ساحل رودخانه هادسن برگزار میشود از امروز جمعه کار خود را در نیویورک آغاز کرد.
در این نمایشگاه عظیم، که گستردهتر از نمایشگاههای مشابه در لندن، کلن، بال سوئییس و میامی است، گالریداران و دلالان هنری فرصتی میبایند برای عرضه نمونههائی خواستنی و داشتنی از هنر معاصر به مجموعهداران و در کنار آنها، علاقمندان هنر که پول خرید آثار چند هزار دلاری و چند صدهزاردلاری را ندارند، فرصتی مییابند برای گردش در میان نمونههای گاه یگانه از آثار هنرمندان برجسته، که برای فروش عرضه میشوند، ولی بیشتر تماشاگرانی که باید با خرید بلیط 15 و 20 دلاری امکان ورود به محوطه نمایشگاه را پیدا کنند، به پارتیها و تجمعهای اصلی راه ندارند که امسال از جمله شامل میهمانی بود برگزار شده توسط مجله نوظهور Whitewall یا دیوار سفید، و سخنرانیای از فیلسوف معاصر فرانسوی الن بدیو Alain Badiou که «سخن گفتن در باره ناگفتنیها» را موضوع سخنرانی خود برگزیده بود.
علاوه بر تالارهای نمایشگاه، رویدادهای جانبی نیز تماشاگران و اهل کار را که از شهرهای مخلتف برای شرکت در این برنامه به نیویورک میآیند، به خود جلب میکند، از جمله دیدار از مجموعههای شخصی مجموعهداران در آپارتمانهای مجلل و بحث با منتقدان در داخل اتوموبیلهای مخصوصی که تماشاگران را از محل برگزاری نمایشگاه به نمایشگاه دیگری میبرد تحت عنوان «نمایشگاه هنر ویدیو و دیجیتال» که همزمان با نمایشگاه هنر آرموری، در شهر برپا شده است.
نمایشگاههای یا بازارهای هنری دیگری نیز از فرصت برگزاری آرموری شو استفاده کردهاند و به خاطر حضور هزاران هنرشناس و مجموعهدار و دلال، همزمان در نیویورک برگزار میشوند که از جمله عبارتند از نمایشگاه موسوم به Scope Art Fair و همچنین نمایشگاه هنر لس آنجلس، که بعضی دعوتی هستند.
اما نمایشگاه اصلی، یعنی Armory Show که هزاران بلیط بدست را فردا و یکشنبه به سوی خود خواهد کشید، چنانکه هالند کاتر، منتقد نیویورک تایمز مینویسد، هر سال اندکی با سال قبل تفاوت دارد، بعضا به خاطر شکایت از نحوه برگزاری و گزینههای نمایشگاه سال قبل. وی مینویسد بعد از آنکه مردم از کوچک بودن و تعدد غرفهها شکایت کردند، حالا فضای بیشتری به هر گالری اختصاص داده شده است اما به همان نسبت از شماره گالریها شرکت کننده کاسته شده است، و در میان 154 غرفه، نامهای چند گالری معتبر نیویورکی دیگر به چشم نمیخورد از جمله باربارا گلدستون، ماریان گودمن، لورینگ اگوستین، انییل رایک و بسیاری دیگر.
اما بعضی از گالریها، فضاهای بزرگی را دراختیار گرفتهاند، ازجمله شان کلی، و زینو اکس، و بعضی دیگر از فضاها برای نمایش نقاشیهای بسیار بزرگ استفاده میکنند و به سنت همیشه، نقاشیهای کوچک را روی دیوارهای کناری در گوشهها، ارائه میدهند، و قیمتها هم به همان صورت، تقسیمبندی شده است.
هالند کاتر مینویسد دلالان یاد گرفتهاند که غرفههای خود را به صورت نمایشگاههای گروهی هنرمندان در بیاورند، با این حال، نمایشگاهی به این عظمت پراست از کارهای تکراری و نه چندان جذاب.
در میان آثار دیدنی باید به مجسمههای فریبنده Heather Rowe اشاره کرد در گالری D’Amelio Terras و نقاشیای اشکریزانی از ارون کاری Aaron Curry در غرفه گالری دیوید کوردنسکی. از نقاش قدیمی مینیمالیست رابرت منگولد، کارهای تازهای هست در کنار نقاشیهائی از بری مکگی در غرفه گالری دویچ و نقاشیهائی از جنیس وارلاس در گالری بریدر، که نوعی گرایش جدید در هنر پاپ را نشانه میزند با الهام از نقاشی دیوانگان.
در این میان، ارتباط تنگاتنگ این نمایشگاه با تم آثاری که در بیینال موزه ویتنی عرضه میشوند، از نظر این نویسنده جذاب است. دو سال پیش، همراه با تم بیینال، این نمایشگاه پر بود از کارهای دلباز و سرزنده، و حالا میتوان تم سیاه و سنگین بیینال ویتنی را در میان کارهای عرضه شده در نمایشگاه دلالان در نمایشگاه Armory Showهم مشاهده کرد.