لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

کری و اردوغان درباره سوریه و داعش مذاکره کردند


 از چپ: جان کری و رجب طیب اردوغان
از چپ: جان کری و رجب طیب اردوغان

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در واشینگتن، در خصوص تلاش‌های سیاسی برای حل مساله سوریه گفت وگو کرده اند.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، جان کربی گفته است: در جریان دیدار جان کری و رجب طیب اردوغان آنها در خصوص تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل برای گذار سیاسی در سوریه گفت وگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: آنها همچنین اقدامات ائتلاف به رهبری آمریکا برای تضعیف و شکست دادن داعش در سوریه را مورد ارزیابی قرار دادند.

وی تاکید کرده است: جان کری و رجب طیب اردوغان در خصوص راه‌های همکاری برای مقابله با دشمن مشترک مذاکره کردند.

به گزارش رویترز، ترکیه مرز هایی طولانی با سوریه و عراق دارد و به همین دلیل می تواند نقش مهمی در جریان مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) ایفا کند.

این در حالی است که آمریکا و ترکیه بر سر نقش گروه‌های کرد سوریه در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی اختلاف نظر دارند.

آمریکا از حزب اتحاد مکراتیک و شاخه نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق در جنگ علیه داعش حمایت می‌کند. این در حالی است که ترکیه این دو گروه کرد را جریان‌های «تروریستی» می‌داند.

بهمن ماه سال گذشته پس از آن که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود واشینگتن گروه اتحاد دمکراتیک را یک گروه تروریستی نمی‌داند، وزارت خارجه ترکیه با احضار سفیر آمریکا در آنکارا نسبت به اظهارات این سخنگو اعتراض کرد.

دیدار اردوغان با بایدن

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفته است، جو بایدن، معاون اول رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در هفته جاری با رجب طیب اردوغان دیدار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، جاش ارنست اظهار داشت: جو بایدن در برنامه خود زمانی را به دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اختصاص خواهد داد و مطمئن هستم که رییس جمهور اوباما نیز حداقل گفت و گویی کوتاه با رییس جمهوری ترکیه خواهد داشت.

نشست امنیت هسته‌ای با حضور شماری از سران کشورهای مختلف از پنجشنبه در واشینگتن آغاز می شود و تا روز جمعه ادامه خواهد شد.

در همین حال، شبکه «سی ان ان » گزارش داده است که باراک اوباما درخواست برای دیدار رسمی با رجب طیب اردوغان را رد کرده است.

«سی ان ان» می گوید، رجب طیب اردوغان به دلیل ناتوانی در متوقف کردن حرکت یپکارجویان خارجی به سوریه و همچنین سرکوب روزنامه نگاران در ترکیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG