لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

پسر پادشاه عربستان: ایران باید تولید نفت خود را ثابت نگه دارد


محمد بن سلمان، وزیر دفاع، قائم‌مقام ولی‌عهد و پسر پادشاه عربستان سعودی است.
محمد بن سلمان، وزیر دفاع، قائم‌مقام ولی‌عهد و پسر پادشاه عربستان سعودی است.

وزیر دفاع و قائم‌مقام ولی‌عهد عربستان سعودی گفته که این کشور تنها زمانی تولید نفت خود را ثابت نگه خواهد داشت که دیگر تولیدکنندگان عمده نفت از جمله ایران، تصمیم مشابهی اتخاذ کنند.

محمد بن سلمان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ که جمعه ۱۳ فروردین منتشر شد، گفته است که «اگر حتی یک کشور تصمیم بگیرد تولید خود را افزایش دهد، آن وقت ما هیچ شانسی را که به در بزند از دست نخواهیم داد».

این سخنان کمتر از سه هفته پیش از نشست مهم کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت در دوحه، پایتخت قطر بیان شده است.

عربستان سعودی و روسیه مدیریت نشست دوحه را بر عهده دارند و در آن قرار است درباره راه‌های ثبات در بازار نفت از جمله عرضه نکردن بیش از حد نفت به بازارهای بین‌المللی گفت‌وگو شود.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته که ایران آمادگی خود را برای شرکت در نشست دوحه اعلام کرده و خواستار این شده تا از ثابت نگه داشتن تولید نفت خود معاف شود.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تولید و فروش نفت جمهوری اسلامی را به شدت کاهش داد و حالا با آسان شدن تحریم‌ها، تهران بر افزایش صادرات نفت خود تاکید دارد.

این در حالی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی به یکی از کمترین میزان خود در دهه گذشته رسیده است.

اما محمد بن سلمان تاکید کرده که تهران «بدون شک باید تولید نفت خود را ثابت نگه دارد».

او که پسر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی نیز است، گفته که اگر تمام کشورهای تولیدکننده نفت مانند ایران، روسیه، ونزوئلا و کشورهای عضو اوپک، تصمیم بگیرند تولید نفت خود را ثابت نگه دارند، عربستان سعودی نیز در کنار آنها خواهد بود.

XS
SM
MD
LG