لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

انتشار نشریه «یالثارات» با حکم قضایی از سر گرفته‌ شد


یالثارات، ارگان انصار حزب‌الله، با اخذ مجوز انتشار موقت به پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها بازگشت.
یالثارات، ارگان انصار حزب‌الله، با اخذ مجوز انتشار موقت به پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها بازگشت.

هفته‌نامه «یالثارات الحسین»، ارگان انصار حزب‌الله، روز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه پس از سه ماه توقف انتشار با رای دستگاه قضایی مجوز انتشار موقت گرفت و به پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها بازگشت.

مجوز این هفته‌نامه سه ماه قبل در پی شکایت دولت از این هفته‌نامه، از سوی هیات نظارت بر مطبوعات لغو و از انتشار آن جلوگیری شد.

هفته‌نامه یالثارات که تا پیش از لغو مجوز، از هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته بود، در شماره آخر خود با انتشار مطلبی حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران را «لیبرال» خوانده بود و به شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، توهین کرده بود که همین مطلب باعث شد تا با شکایت دولت از این هفته‌نامه، هیات نظارت بر مطبوعات به لغو مجوز یالثارات رأی دهد.

آن‌طور که در پایگاه خبری یالثارات آمده است، «دادسرای رسانه قوه قضاییه، بعد از دادرسی، ادله هیات نظارت بر مطبوعات را بی‌محل تشخیص داده است».

از این‌رو این دادسرا تا زمان برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات ارگان رسمی انصار حزب‌الله در ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵، اجازه داده است تا این هفته‌نامه، انتشار خود را از سر گیرد.

در این مطلب دلایل دولت برای وقفه در انتظار هفته‌نامه یالثارات، «واهی» توصیف‌ شده است.

هفته‌نامه یالثارات در شماره منتشره ۱۸ فروردین با انتشار مطلبی با عنوان «دعوت به فحشا زیر پوشش آزادی» بار دیگر از عملکرد شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی، انتقاد کرده و آن‌طور که وب‌سایت «خرداد» گزارش داده، این هفته‌نامه با انتشار مطلبی در شماره جدید خود «بار دیگر بر تخلف خود در توهین به شهیندخت مولاوردی، تاکید کرده است».

انتشار مجدد ارگان انصار حزب‌الله با رای قضایی و نادیده گرفته شدن حکم لغو مجوز هیات نظارت بر مطبوعات، رویه‌ای غیرمعمول در ایران است و طی سال‌های گذشته معمولاً نشریاتی که از سوی هیات نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شده‌اند، برای همیشه از انتشار بازمانده‌اند.

هفته‌نامه «یالثارات» پیش‌ از این در سال ۹۲ نیز مدتی به‌طور موقت، توقیف‌شده بود.

هیات نظارت بر مطبوعات به‌ موجب مواد ۱۰ و ۱۱ قانون مطبوعات ایران شکل‌ گرفته و دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است.

هیات نظارت بر مطبوعات را یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه، یکی از نمایندگان مجلس به انتخاب مجلس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار او، یکی از اساتید دانشگاه به انتخاب وزیر آموزش عالی، یکی از اساتید حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم، یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا و یکی از مدیران مسئول مطبوعات به انتخاب آنان، تشکیل می‌دهند.

وظیفه این هیات، رسیدگی به درخواست صدور پروانه و مجوز انتظار به مدیران مسئول است، در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در قانون مطبوعات را از دست بدهد، به تشخیص هیات نظارت بر مطبوعات، پروانه نشریه لغو می‌شود.

XS
SM
MD
LG