لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

روسیه: قیمت نفت بشکه‌ای ۴۵ تا ۵۰ دلار قابل قبول است


با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست مهم دوحه در قطر برای تصمیم‌گیری درباره آینده تولید نفت، روسیه می‌گوید که قیمت ۴۵ تا ۵۰ دلاری هر بشکه نفت برای ثبات بازار قابل قبول است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین، به نقل از منابع مطلع گزارش داد که در صورت بالاتر رفتن قیمت نفت از ۵۰ دلار، تزریق نفت شیل به بازار دوباره افزایش یافته و رونق پیدا خواهد کرد.

روسیه، ونزوئلا، قطر و عربستان سعودی که چهار تولیدکننده بزرگ نفت دنیا هستند، در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ به توافقی اولیه برای ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت با هدف مقابله با کاهش قیمت دست یافتند.

این تصمیم با حمایت اکثر کشورهای صادرکننده نفت مواجه شد و قرار است روز ۲۹ فروردین، در نشستی در دوحه، پایتخت قطر، درباره اجرایی کردن آن تصمیم‌گیری شود.

منابع روس گفته‌اند که بحث‌ها هم‌اکنون بر این متمرکز است که تولید نفت تا چه زمانی باید ثابت نگه داشته شود و چه مکانیسمی برای نظارت بر توافق وجود داشته باشد.

یک سخنگوی وزارت انرژی روسیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز صحت این اطلاعات را تایید کرده است.

ایران اگرچه از ثابت نگه داشتن سقف تولید استقبال کرده، اما اعلام کرده است که خودش به این تصمیم پایبند نیست و تولید و صادرات نفتش را افزایش می‌دهد.

در همین زمینه اما وزیر نفت کویت به شبکه خبری بلومبرگ گفت که کشورهای عضو اوپک به همراه روسیه می‌توانند، حتی در صورت مخالفت ایران، برای ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت به توافق برسند.

وزیر نفت کویت تاکید کرد که کشورهای تولیدکننده نفت چاره‌ای جز جلوگیری از افزایش تولید ندارند، چرا که به گفته او قیمت نفت بسیار پایین است.

قیمت نفت که در بهار و تابستان سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۱۵ دلار برای هر بشکه رسیده بود، هم‌اکنون حدود ۴۰ دلار است.

این کاهش کم‌سابقه در قیمت نفت کشورهایی مانند ایران، روسیه و ونزوئلا را که به فروش و صادرات نفت وابسته هستند، به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.

XS
SM
MD
LG