لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

جزایری در واکنش به کری: آمریکا در رویای سریال برجام‌ها است


مسعود جزایری
مسعود جزایری

در واکنشی سریع و تند به آن چه «گستاخی» آمریکا خوانده شد، مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، گفت که «آمریکایی‌ها در رویای سریال برجام‌ها» از جمله در حوزه «سلب اقتدار دفاعی و تضعیف قدرت موشکی» جمهوری اسلامی هستند.

آقای جزایری روز جمعه، ۲۰ فروردین، در واکنش به سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «برای چندین بار می‌گوییم قدرت موشکی غیر قابل مذاکره و خط قرمز ایران اسلامی است.»

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران همچنین از وزارت امور خارجه ایران خواست تا «موضع‌گیری قاطع و به موقعی» در قبال «گستاخی مقامات آمریکایی» داشته باشد.

یک روز پیش از این سخنان مسعود جزایری، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، آمادگی کشورش برای «حل مسالمت‌آمیز مسائل مورد اختلاف» با جمهوری اسلامی، از جمله درباره آزمایش‌های موشکی ایران، را اعلام کرد.

آقای کری که پنج‌شنبه شب پس از دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سخن می‌گفت با اشاره به نگرانی کشورهای عرب منطقه و آمریکا از آزمایش‌های موشکی ایران گفت که واشینگتن و متحدانش آماده همکاری با تهران برای حل مسالمت‌آمیز این موضوع هستند.

اما معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت که «جمهوری اسلامی ایران دکترین و راهبردهای دفاعی بازدارنده و امنیت‌ساز خود را مستقل از خواست و نیت قدرت‌های مستکبر و بیگانگان طراحی و دنبال می‌کند و اجازه دخالت به احدی در این زمینه را نخواهد داد».

آقای جزایری با تاکید بر «لزوم برخورد قاطع و شفاف با دخالت آمریکایی‌ها در مسائل ایران به ویژه در حوزه دفاعی» افزود: «از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می‌رود در قبال گستاخی‌های آمریکا به ویژه وزیر امور خارجه ایالات متحده به موقع و قاطعانه واکنش نشان دهند.»

این سخنان در حالی بیان شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اواخر سال گذشته، با رد «اقدامات تحریک‌آمیز» توسط جمهوری اسلامی گفته بود که منتقدان را به سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارجاع می‌دهد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود، بر افزایش توان موشکی ایران تاکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG