لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

یکی از مظنونین اصلی حملات پاریس در بلژیک دستگیر شد


محمد عبرینی، ۳۱ ساله و دارای تابعیت مراکشی- بلژیکی است
محمد عبرینی، ۳۱ ساله و دارای تابعیت مراکشی- بلژیکی است

مقام‌های پلیس فرانسه روز جمعه بیستم فروردین خبر دادند که یکی از مظنونین اصلی حملات پاریس در پاییز سال گذشته در بلژیک دستگیر شده است. مقام‌های بلژیک گفته‌اند که وی با بمبگذاری مرگبار روز ۲۲ مارس بروکسل نیز ارتباط داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نام این مظنون «محمد عبرینی» اعلام شده است و ظن آن می‌رود وی همان «مرد با کلاه» باشد که پیشتر تصویر او هنگام حضور در فرودگاه بروکسل و پس از خروج از آن به دنبال بمبگذاری در این محل، توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده بود.

در صورتی که این ظن تقویت شود معلوم می‌شود که وی در هر دو حملات نقش کلیدی داشته که مسوولیت آنها را گروه حکومت اسلامی (داعش) به عهده گرفته است. در حملات پاریس ۱۳۰ نفر و در بمبگذاری‌های بروکسل ۳۲ نفر کشته شدند.

دستگیری حداقل دو نفر در جستجوهای روز جمعه پس از آن صورت می‌گیرد که مقام‌های بلژیک تصاویر و ویدئوی متهم اصلی بمبگذاری فرودگاه را دیروز منتشر کردند.

دفتر دادستانی بلژیک بازداشت «چند نفر» را تایید کرده ولی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

عبرینی آخرین مظنون شناسایی شده حملات ۱۳ نوامبر پاریس بود که عملیات وسیعی برای دستگیری وی جریان داشت هرچند که نقش او در این حملات مشخص نبود.

او ۳۱ ساله و دارای تابعیت مراکشی- بلژیکی است که گفته می‌شود اوایل تابستان پارسال به سوریه سفر کرده بود. برادر جوانتر وی در سال ۲۰۱۴ در تشکیلات فرانسوی داعش کشته شد.

عبرینی با عبدالحمید ابوعواد، رهبر اصلی حملات پاریس که روز ۱۸ نوامبر در جریان عملیات پلیس کشته شد ارتباط داشت، و دوست دوران کودکی برادران صلاح و براهیم عبدالاسلام بود.

یک مقام امنیتی اتحادیه اروپا به آسوشیتدپرس گفته است که وی پارسال چندین بار به بیرمنگام در بریتانیا سفر کرد و با چند نفر مظنون به فعالیت‌های تروریستی دیدار داشت.

این مقام امنیتی که نامش فاش نشده است، گفته که این دیدارها از جمله ملاقاتی در اواخر تابستان، در چندین نقطه مختلف از جمله کافه و آپارتمان انجام شده است.

عبرینی با صلاح عبدالسلام که هم اکنون در بلژیک به خاطر حملات پاریس زندانی است، در کاروانی به سمت پایتخت فرانسه ۳۶ ساعت پیش از حملات حضور داشته است.

XS
SM
MD
LG