لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

نخست‌وزیر ایتالیا همراه «هیئتی ۲۵۰ نفره» وارد تهران شد


محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در مراسم استقبال آقای رنتزی حضور داشته است
محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در مراسم استقبال آقای رنتزی حضور داشته است

متئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا، همراه «هیئتی ۲۵۰ نفره» از مقام‌ها و مدیران اقتصادی و سیاسی، وارد تهران شد. این نخستین سفر یکی از عالی‌ترین مقام‌های اجرایی کشورهای عمده اقتصادی جهان به تهران، در پی دستیابی به توافق اتمی است.

ایتالیا، عضو گروه ۷ (هفت اقتصاد عمده جهان)، مقصد نخستین سفر اروپایی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز بود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بامداد ۲۴ فروردین ماه، گزارش داده است که محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در مراسم استقبال آقای رنتزی حضور داشته است.

به گفته ایرنا، نخست‌وزیر ایتالیا با حسن روحانی و «دیگر مقام‌های بلندپایه» ایران دیدار می‌کند. هدف از این سفر «توسعه همكاری‌های اقتصادی و تجاری دو كشور در دوران پسا-تحريم و حضور فعال شركت‌ها و سرمايه‌گذاران ايتاليايی در ايران» عنوان شده‌است.

ایرنا از وزیر آموزش، معاونان چند وزارت‌خانه، رئیسان موسسه بیمه ضمانت صادرات «ساچه»، شرکت نفی انی یا موسسه تجاری «ایچه» از جمله همراهان متئو رنتزی نام برده‌است.

دفتر نخست‌وزیر ایتالیا که پیشتر خبر سفر رسمی او را به تهران منتشر کرده بود، جزئیاتی از آن اعلام نکرده است.

به گفته خبرگزاری فرانسه ایتالیا در میان کشورهای غربی، پیشتاز در سرمایه‌گذاری و بهبود روابط بازرگانی با تهران، در پی اجرایی شدن توافق اتمی است.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید شرکت‌هایی مانند کشتی‌سازی «فین‌کان‌تیه‌ری»، شرکت تولید انرژی «آنسالدو» و شرکت دولتی تولیدات راه‌آهن در کنار طراحان مد و تولیدکنندگان چرم، روبرتو کاوالی و «پیکاردو»، از شرکت‌هایی هستند که با طرف‌های ایرانی قراردادهایی بسته یا در این کشور فروشگاه باز کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، سفر اروپایی خود را پس از توافق اتمی، با سفر به ایتالیا آغاز کرد. جایی که قراردادهایی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو به امضا رسید. رئیس‌جمهوری ایران همان موقع ابراز امیدواری کرده بود که این تازه شروع همکاری‌های بیشتر با این عضو گروه ۷ باشد.

ایتالیا مهم‌ترین شریک تجاری ایران، تا پیش از اعمال تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای تهران بود.

البته آقای رنتزی نخستین مقام بلندپایه اروپایی نیست که به تهران سفر می‌کند؛ پیش از او آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان نیز به ایران سفر کرده بود. از دیگر مقام‌های ارشد کشورهای بزرگ اقتصادی که در مورد سفر به ایران ابراز تمایل کرده‌اند، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن است.

XS
SM
MD
LG