لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

سفر روحانی به استانبول برای حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، که به منظور حضور در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده است، روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین، در حالی در این نشست سخنرانی خواهد کرد که پیش از سفر در مورد رفع اختلاف کشورهای اسلامی ابراز امیدواری کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای روحانی پیش از عزیمت خود به ترکیه در فرودگاه گفت: «امیدواریم نشست استانبول برای رفع اختلافات و تقویت وحدت در دنیای اسلام راهگشا باشد... مشکل افراطی‌گری و تروریسم با همکاری همه کشورها قابل حل و فصل است.»

این گزارش عنوان می‌کند که رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اسلامی دیدارهای دوجانبه‌ای با برخی از رهبران کشورهای مسلمان‌نشین نیز خواهد داشت.

سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در شرایطی برگزار می‌شود که وزیر خارجه ایران به پیش‌نویس بیانیه آن اعتراض کرده و برخی مفاد آن را «ضد ایرانی» خوانده است.

به گفته محمدجواد ظریف، این بیانیه «چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب‌الله لبنان» دارد که این امر «برخلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع اسرائیل» است.

گزارش خبرگزاری‌های ایرانی بیان می‌کند که عربستان سعودی مانع از آن شده تا بندهای مورد اعتراض ایران به بحث گذاشته شود.

ایران و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را در ماه‌های اخیر قطع کرده‌اند، امری که به دنبال حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران اتفاق افتاد.

اسفندماه گذشته نیز که کارشناسان ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در جده پیش‌نویس اعلامیه در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی را آماده کردند، عربستان سعودی با عدم صدور ویزا برای کارشناسان ایرانی مانع مشارکت آنها در تهیه پیش‌نویس این اعلامیه شد.

همزمان با سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی ترکیه ریاست دوره‌ای این سازمان را برای یک دوره سه ساله از مصر تحویل می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG