(rm) صدا | [ 4:52 mins ]
در حالیکه فیلمساز برجسته آقای اصغر فرهادی فیلم جدیدی را تمام کرده است، فیلم سال گذشته او، «شهر زیبا» از امروز در نیویورک برای اولین بار در آمریکا بر پرده همگانی رفت، و از جمله مورد توجه منتقد نیویورک تایمز قرار گرفت که آن را فیلمی خوش ساخت با بازیهای خوب توصیف کرده است. آقاي راني شيب Ronnie Scheib منتقد مجله تخصصي سينمائي ورايتي، نگاه فيلم به تناقضهاي جامعه ايران را براي تماشاگران فيلمهاي هنري در سينماهاي آمريکا جذاب ميداند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): نویسنده نیویورک تایمز لارا کرن Laura Kern در نقدی که روز چهارشنبه در باره فیلم آقای اصغر فرهادی، شهر زیبا، به مناسبت آغاز نمایش همگانی آن بر پرده سینما نگاشته است، بعد از تشریح داستان فیلم، مینویسد این فیلم نه فیلمی در باره زندان است و نه جستجوئی در باره بیگناهی و تقصیر، بلکه بررسیای موشکافانه است در باره دیه در نظام قضائی اسلام، که برای خون زن نصف خون مرد ارزش میگذارد.
در فيلم «شهر زيبا» جوان 18 سالهاي که به خاطر سرقت به زندان افتاده است، بعد از آزادي در زندان براي گرفتن رضايت از اولياي دم دختري تلاش ميکند که جوان 18 ساله ديگري به خاطر قتل وي در سن 16 سالگي به اعدام محکوم شده است، اما در خلال اين تلاش، عاشق خواهر دوست اعدامي خود ميشود اما در مييابد که شرط گرفتن رضايت از خانواده مقتول و نجات دوستش، گذشت ازاين عشق و ازدواج با ناخواهري عليل مقتول است. در صحنهاي از فيلم، خانم آهو خردمند در نقش همسر ولي دم، که دختري عليل از شوهر ديگري دارد، به فکر است که از پول رضايت، دختر خودش را در بیمارستان بخواباند.
فيلم در تصوير دقيقي که از بنبستهاي قانوني و تناقضهاي اجتماعي از جامعه ايران ارائه ميکند براي تماشاگران خارجي، آموزنده وحتي تکان دهنده است.
آقاي راني شيب Ronnie Scheib منتقد مجله تخصصي سينمائي ورايتي، نگاه فيلم به تناقضهاي جامعه ايران را براي تماشاگران فيلمهاي هنري در سينماهاي آمريکا جذاب ميداند. در يک صحنه از فيلم شهر زيبا، که به مقالهاي حقوق بشري در باره قصاص نوجوانان ميماند، علا، دوست نوجوان محکوم به مرگ، در مکالمه با پيشنماز محل، از بيعدالتي قصاص او شکايت ميکند.
آقاي اصغر فرهادي در فيلم «شهر زيبا» هوشمندانه از بيعدالتيهاي گوناگون مبتني بر قوانين سنتي حاکم بر جامعه ايران برای قصه خود چفت و بست میسازد. طنز ناگفته داستان او در اين است که يک بيعدالتي، بيعدالتي ديگري را خنثي ميکند، ولي راه را براي خودنمائي بيعدالتي ديگري ميگشايد. مثلا ناتوانی در پرداخت نصف ديه مرد به خانواده قاتل محکوم به اعدامي که جان زني را گرفته است، مانع از اعدام قاتل ميشود، اما قاتل عشقي ميشود که بين دوست محکوم به اعدام و خواهر او جوانه ميزند. پدر دختر جوان مقتول، که آقاي فرامرز قريبيان نقش او را با متانت و خويشتنداري ايفا ميکند، در اين صحنه، بعد از آنکه آگاه شد براي قصاص قاتل بايد نصف خونبهاي او را به خانوادهاش بدهد، با پيشنماز محل صحبت ميکند.
قانون قصاص، که اولياي دم را مستقيما در رابطه طلبکاري با خانواده قاتل قرار ميدهد، ديه زن که نصف ديه مرد است، پائين بودن سن مسئوليت جزائي که به صدور حکم اعدام براي نوجوانان منجر ميشود، هنجارهاي سنتي اجتماعي که زن جواني را به خاطر زخم زبان مردم به زندگي ناکام با يک معتاد مجبور ميکند، و نظائر آن، از فيلم شهر زیبا ادعانامهاي بصري و دراماتيک ميسازند، بهتر از سخنرانيهاي مستدل فعالان حقوق بشر.
در کنار سناريو زيرکانه با نگاه اجتماعي موشکافانه از آقاي اصغرفرهادي، بازيهاي درخشان خانمها ترانه عليدوستي و آهو خردمند و آقايان فرامرز قريبيان و فرهاد قائميان و فيلمبرداري ممتاز علي لقماني از جنبههاي ستودني فيلم «شهرزيبا» هستند.