لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

سیف: آمریکا و اروپا به تعهدات‌شان در توافق هسته‌ای عمل نکرده‌اند


رییس بانک مرکزی ایران می‌گوید که تهران برای دسترسی به دارایی‌های مسدود شده‌اش همچنان با مشکلاتی روبرو است.
رییس بانک مرکزی ایران می‌گوید که تهران برای دسترسی به دارایی‌های مسدود شده‌اش همچنان با مشکلاتی روبرو است.

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گفته که قدرت‌های جهانی هنوز به «تعهدات» خود در توافق هسته‌ای «عمل نکرده‌اند».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای سیف روز جمعه ۲۷ فروردین در جریان سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا، گفته که ایران «هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده» و تاکید کرده است که «باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا داده شود».

رییس کل بانک مرکزی ایران از آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته تا «به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای» عمل کنند و «اقدامات لازم را برای رفع تحریم‌ها در چارچوب این توافق» انجام دهند.

آقای سیف هشدار داده که «اگر اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود، توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد».

این سخنان رییس کل بانک مرکزی ایران یک روز پس از دیدار و گفت‌وگوی او با جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا بیان شده است.

دولت حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، پس از توافق با قدرت‌های جهانی، از رفع کامل تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی بین‌المللی علیه ایران سخن به میان آوردند اما به مرور زمان مشخص شد که برخی تحریم‌های گذشته آمریکا علیه جمهوری اسلامی که در چارچوب توافق اتمی قرار نداشتند، اجازه بهره بردن ایران از تمام مزایای این توافق را به آن نمی‌دهد.

رییس کل بانک مرکزی ایران هم در سخنرانی روز جمعه خود گفته که تهران برای دسترسی به دارایی‌های مسدود شده‌اش همچنان با مشکلاتی روبرو است.

ولی‌الله سیف تاکید کرده که «ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است اما آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است».

رییس بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول به آمریکا رفت و با وزیر خزانه‌داری آمریکا هم دیدار کرد.

آقای لو پیشتر گفته بود که دولت آمریکا اقداماتی را برای تسهیل معاملات شرکت‌های غیر آمریکایی که می‌خواهند با ایران تجارت کنند، انجام می‌دهد اما قرار نیست به تهران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا داده شود.

XS
SM
MD
LG