لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

وزیر نفت ایران از شرکت در کنفرانس تثبیت نفت در دوحه انصراف داد


بیژن زنگنه
بیژن زنگنه

یک روز مانده به آغاز کنفرانس تثبیت تولید نفت در دوحه، پایتخت قطر، گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیر نفت ایران در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

دو منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در کنفرانس دوحه که وزرای نفت اوپک به همراه چندین کشور مهم تولیدکننده نفت مانند روسیه در آن شرکت خواهند داشت شرکت نمی‌کند.

کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس دوحه در مجموع ۴۵ درصد از تولید نفت دنیا را در اختیار دارند و هدف از گرد هم آمدن این کشورها رسیدن به توافقی برای تثبیت تولید نفت است.

به بیان دیگر، این کشورها متعهد خواهند شد تا تولید نفت خود را افزایش ندهند تا حجم نفت مازاد در بازارهای جهانی کاهش یابد، به این امید که این روش قیمت نفت خام را بالا ببرد.

در چند ماه گذشته قیمت نفت خام در بازارهای جهانی مرتبا با سقوط مواجه بوده، به طوری که قیمت نفت خام برنت دریای شمال از بالای ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به حدود ۴۳ دلار در روز شنبه سقوط کرده است.

رویترز با استناد به منابع آشنا به اجلاس دوحه می‌نویسد که در اجلاس روز یک‌شنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، به جای زنگنه یک نماینده از ایران حضور خواهد داشت.

اجلاس دوحه برای تثبیت تولید نفت در حالی در آستانه برگزاری است که رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز شنبه، ٢٨ فروردین، اعلام کرد که تولید نفت خام ایران هم اکنون از مرز سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رفته است.

این در حالی است که متوسط تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود.

به گزارش خبرگزاری شانا، آقای جوادی در ادامه گفت که میانگین صادرات نفت خام ایران به تنهایی در ماه آوریل به دو میلیون بشکه در روز می‌رسد.

اخیرا خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داده بود که ایران در نیمه اول ماه جاری میلادی، آوریل، صادرات نفت خود را به بالای دو میلیون بشکه در روز رسانده است. این رقم دو برابر صادرات نفت ایران در دوران تحریم‌های بین‌المللی است.

ایران قبل از تحریم‌ها ۳.۷ میلیون بشکه تولید و ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند که با توجه به لغو تحریم‌ها در ژانویه سال جاری، تلاش دارند تولید و صادرات نفت را به سطح دوران قبل از تحریم‌ها برسانند.

این در حالی است که عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، روز شنبه دوباره اعلام کرد که این کشور در صورتی موافق تثبیت تولید نفت است که ایران نیز از این روش پیروی کند.

محمد بن سلمان، وزیر دفاع، قائم‌مقام ولیعهد و پسر پادشاه عربستان سعودی، که همزمان رئیس شورای عالی شرکت نفت عربستان است در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت که عربستان هم اکنون نیز سریع می‌تواند روزانه تا یک میلیون بشکه به تولید نفت خود افزوده و این رقم را به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

وی در ادامه گفت که اگر بخواهیم در عرض ۶ تا ۹ ماه می‌توانیم این رقم را دوباره افزایش داده و به سوی تولید روزانه ۱۲.۵ میلیون بشکه حرکت کنیم.

وی در ادامه گفت که عربستان می‌تواند با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خود، تولید نفت را به روزانه ۲۰ میلیون بشکه نیز برساند، اما چنین هدفی را دنبال نمی‌کند.

بلومبرگ می‌نویسد که عربستان در ماه گذشته تولید خود را به ۱۰.۲ میلیون بشکه رساند، اما در نیمه سال گذشته حتی بالای ۱۰.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد.

فعلا حضور ۱۸ وزیر نفت کشورهای تولیدکننده نفت در کنفرانس دوحه قطعی است.

XS
SM
MD
LG