لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

نامه هنرمندان در اعتراض به «حذف» رشته نقاشی از هنرستان


به باور هنرمندان این تغییرات در آینده نزدیک باعث افول و اضمحلال این کانون هنری درخشان خواهد شد
به باور هنرمندان این تغییرات در آینده نزدیک باعث افول و اضمحلال این کانون هنری درخشان خواهد شد

تعدادی از هنرمندان ایرانی در اعتراض به تغییر برخی دروس هنرستان و حذف رشته نقاشی به جمع آوری امضا پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، در نامه‌ای که توسط هنرمندان خطاب به دو وزیر ارشاد و آموزش و پرورش تدوین شده، آمده است که این کار صدماتی جدی به حوزه هنر در کشور وارد خواهد ساخت و در درازمدت، موجب ویرانی بنیان های هنر در کشور می‌شود.

این اعتراض‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که در دفترچه‌ مربوط به رشته‌های گوناگون هنرستان، در شاخه فنی و حرفه‌ای و همین طور شاخه «کار و دانش» نامی از رشته‌ نقاشی به میان نیامده و به جای رشته گرافیک هم از رشته‌ای به نام «فتوگرافیک» یاد شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
لینک مستقیم

پس از آن‌ که اعتراض هنرمندان به این موضوع علنی شد، مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش، با بیان این‌ که هیچ رشته ای حذف نمی‌شود، گفت: جای نگرانی برای حذف رشته نقاشی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی آذرکیش با اشاره به انتقاد برخی هنرمندان هنرهای تجسمی به حذف رشته نقاشی و تغییر عنوان رشته گرافیک افزود: از گذشته به روزآوری و تغییر عناوین رشته ها وجود داشته است.

وی تصریح کرد: ۱۲۰۰ هنرجوی رشته نقاشی در سراسر کشور وجود دارد و هفته آینده در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تکلیف رشته نقاشی مشخص می شود و آن زمان جزییات را می توان اعلام کرد.

با این حال احمد رویایی رییس هنرستان هنرهای تجسمی پسران ضمن تایید موضوع حذف رشته نقاشی در مورد تفاوت این هنرستان با مدارس کاردانش وزارت آموزش و پرورش به رادیو فردا گفت:«هنرستان‌هایی که مربوط به کاردانش می‌شوند در حوزه فنی- حرفه‌ای قرار می‌گیرند. بنابراین آن کسی که مسئولکاردانش است در مورد این کار نمی تواند نظر قطعی صادر کند. صحت دارد منتها ما داریم حلش می‌کنیم.داریم رایزنی می‌کنیم که قضیه برگردد و حذف نشود. این دفترچه هنوز مصوب نشده و هرچند به مدارس فرستاده‌اند از طریق سایت‌هایشان ولی به‌طور قانونی هنوز این را رسمی نکرده‌اند. یک جلسه‌ای هست که قرار است در آن جلسه صحبت شود و من فکر نمی‌کنم با این اعتراضاتی که ما داشتیم این قضیه حذف تصویب شود».

در نامه‌ای که توسط هنرمندان معترض به حذف رشته نقاشی تهیه شده همچنین آمده است: « این تغییرات موجب نگرانی هنرمندان و فارغ التحصیلان شده است و در آینده نزدیک باعث افول و اضمحلال این کانون هنری درخشان خواهد شد».

یعقوب عمامه پیچ،‌ مدرس دانشگاه‌های هنری و نقاش در ایران، با ناباورانه خواندن اقدام در حذف رشته نقاشی به رادیو فردا گفت:«مثل این است که بخشی از وجود یک انسان را تعطیل کنید! جامعه با این چیزها می‌چرخد ... فقط خوردن و خوابیدن و مساله اقتصاد که نیست.من فکر می‌کنم ضربه بزرگی به جوان‌ها و به همه می‌خورد با این تصمیم... جامعه به هنر نیاز دارد... انگار بگوییم باران نبارد یا همه درخت‌ها را بزنیم از روی زمین. رشد نکنند درختان یا نفس نکشیم... مگر می‌شود انسان حس نداشته باشد؟ انعکاس حس انسان از طریق هنر است. عاطفه انسان از طریق هنر است. مگر می‌شود این را تعطیل کرد».

به گفته هنرمندان، رشته نقاشی در تاریخ مدون ۹۵ ساله آموزش هنر در ایران، به عنوان رشته‌ای مادر در حوزه هنرهای تجسمی همواره نقشی بی‌بدیل در تربیت نسل های متمادی هنرمندان ایران داشته است و استادان بزرگی چون حسین بهزاد، محمود فرشچیان، پرویز تناولی، سهراب سپهری و بسیاری از هنرمندان دیگر، مدرس و تحصیل‌کرده هنرستان‌های هنرهای زیبای تهران هستند.

امضاکنندگان نامه هنرمندان از وزرای ارشاد و آموزش و پرورش خواسته‌اند که شورای کارشناسان متشکل از هنرمندان نام‌آور، اساتید دروس هنری و کارشناسان هنری آموزش و پرورش برای آینده این دروس تشکیل شود و ابراز امیدواری کرده‌اند که با توجه به پیشینه این عرصه هنری تصمیم جدی گرفته شود.

XS
SM
MD
LG