لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

زنگنه: از طرح «فریز نفتی» حمایت می‌کنیم، اما امضا نمی‌کنیم


پرچم کشورهای عضو اوپک در جریان یکی از نشست‌های اعضای این سازمان در الجزایر
پرچم کشورهای عضو اوپک در جریان یکی از نشست‌های اعضای این سازمان در الجزایر

وزیر نفت ایران می‌گوید تهران از طرح فریز نفتی (تثبیت تولید) که قرار است در نشست دوحه مطرح شود حمایت می‌کند، اما قرار نیست آن را امضا کند و نماینده‌ای هم به قطر نمی‌فرستد.

بیژن زنگنه شامگاه ۲۸ فروردین در برنامه‌ای تلویزیونی گفته است ایران از طرح تثبیت تولید نفت، برای افزایش بهای آن، حمایت می‌کند و در عین حال تحت هیچ شرایطی نمی تواند از حق و سهم تاریخی خود در بازارهای جهانی، صرفنظر کند.

پیش‌تر گزارش‌ها از انصراف زنگنه از سفر به نشست پیش‌روی اوپک در دوحه، پایتخت قطر، حکایت داشت. اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گفته بود در اجلاس ۲۹ فروردین‌ماه، به جای آقای زنگنه، نماینده‌ای از ایران حضور خواهد داشت.

وزیر نفت ایران در بخشی از مصاحبه خود با تلویزیون دولتی، حضور نماینده‌ای در نشست یک‌شنبه را نیز رد کرده است.

به گزارش «شانا»، شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، او گفته است «ما به این نتیجه رسیدیم که نشست دوحه برای کسانی است که می خواهند طرح فریز نفتی را امضا کنند و اگر می‌خواستیم نماینده‌ای از ایران در این نشست حضور داشته باشد برای این بود که حمایت خود را از این طرح نشان دهیم. اما از آن جا که قرار نیست ایران این طرح را امضا کند، بنابراین ضرورتی برای حضور نماینده ایران در این نشست وجود ندارد.»

وزیر نفت ایران از «آغاز همکاری روسیه» با سازمان اوپک نیز استقبال کرده‌است.

به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد پیش از اجلاس اوپک، بین عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده این سازمان و روسیه، تولیدکننده غیر عضو، توافقاتی صورت‌گرفته در مورد تثبیت تولید نفت «بی‌آنکه منوط به مشارکت ایران باشد». اما عربستان، روز شنبه دوباره تاکید کرد که ریاض در صورتی موافق تثبیت تولید نفت است که ایران نیز از آن پیروی کند.

بهای نفت در ماه‌های گذشته به طور محسوسی کاهش یافته و اکنون به ۴۰ تا ۴۵ دلار در بشکه رسیده‌است.

ایران با پایان تحریم‌های اتمی، دست به افزایش تولید خود زده و شبکه خبری بلومبرگ ۲۶ فروردین ماه در گزارشی گفته بود صادرات روزانه نفت ایران در ۱۴ روز اخیر، به‌طور میانگین، به بالای دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

XS
SM
MD
LG