لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

واکنش دولت سوریه به گفته‌های نتانیاهو در مورد جولان


نتانیاهو
نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید مخالفتی با مذاکرات بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه ندارد، اما کشورش از بلندی‌های جولان در مرز آن کشور عقب نمی‌نشیند.

دولت مرکزی سوریه، در سازمان ملل به این گفته‌ها انتقاد کرده‌است.

بنیامنین نتانیاهو، ۲۹ فرودین ماه، در نشست نمادین هیئت دولت اسرائیل در بلندی‌های جولان گفته است، زمان آن رسیده که جامعه جهانی، حاکمیت آن کشور بر این بلندی‌ها را به رسمیت بشناسد.

بلندی‌های جولان در جنوب غربی سوریه قرار دارد؛ کنترل این منطقه در جریان جنگ سال ۱۹۶۸ به دست ارتش اسرائیل افتاد. این کشور در سال ۱۹۸۱ جولان را به خاک خود ملحق کرد.

نتانیاهو گفته شک دارد که سوریه هرگز شبیه آن چیزی شود که پیشتر بود. او در عین حال افزوده است که مخالفتی هم با مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله در آن کشور ندارد، اما تاکید کرده چنین چیزی نباید به بهای امنیت اسرائیل انجام شود و مرزها نیز تغییری نخواهد کرد.

این سخنان با واکنش دولت مرکزی سوریه روبه‌رو شده است. وزارت خارجه دولت بشار اسد اعتراضی رسمی به سازمان ملل فرستاده و سخنان نخست‌وزیر اسرائیل را «تحریک‌آمیز» توصیف کرده است. دمشق خواستار آن شده که جامعه بین‌المللی، اسرائیل را از «منطقه اشغال‌شده جولان که متعلق به سوریه است» بیرون کند.

بلندی‌های جولان طی پنج سال گذشته و پیش از آن، مرکز درگیری‌ها و حملاتی بوده است. نخست‌وزیر اسرائیل در آذر ماه گذشته ایران را متهم کرده بود که قصد دارد، جبهه تازه‌ای از طریق بلندی‌های جولان علیه اسرائیل بگشاید. بنیامین نتانیاهو بارها تاکید کرده است که انتقال جنگ افزار برای حزب‌الله لبنان از خاک سوریه تحمل نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG