لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

«پیشنهاد نظامی آمریکا» به کشورهای عربی برای مقابله با فعالیت‌های ایران


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با وزیر دفاع عربستان (عکس ارشیو)
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با وزیر دفاع عربستان (عکس ارشیو)

یک مقام بلندپایه آمریکایی می‌گوید، ایالات متحده قرار است به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، افزایش همکاری در زمینه دفاعی به ویژه در زمینه نیروهای ویژه و توانایی‌های دریایی برای مقابله با فعالیت‌های «بر هم زننده امنیت» از سوی ایران در منطقه را پیشنهاد کند.

اشتون کار‌تر وزیر دفاع آمریکا که به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر کرده است، روز چهارشنبه اول اردیبهشت با همتایان خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفت‌وگو کند.

این دیدار پیش از نشست رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با حضور باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا انجام خواهد شد. عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

کشورهای شورای همکاری و در راس آن‌ها عربستان سعودی، از هم‌پیمانان نظامی تاریخی ایالات متحده هستند. اما اختلاف‌هایی میان دو طرف به ویژه پس از بازگشت ایران به جامعه جهانی در پی توافق هسته‌ای در ۲۵ تیر ۱۳۹۴ بروز کرده است.

عربستان از آن بیم دارد که بهبود روابط میان واشینگتن و تهران، به ضررش در منطقه تمام شود؛ حتی با وجود تاکید مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه واشینگتن در پی آشتی با تهران نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مسئول بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا گفته است: ‌ «از ۱۵ سال پیش، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در زمینه توانایی هوایی کشورهای شورای همکاری، با فروش هواپیماهای جنگی به آنها انجام داده‌ایم».

او افزود: «اما تنها با هواپیماهای نظامی نمی‌توان با فعالیت‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه مقابله کرد بلکه چنین اقدامی نیازمند ابزارهای ویژه و توانایی‌های پیشگیرانه دریایی است».

این مقام مسئول اضافه کرد که ایالات متحده به ویژه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، پیشنهاد آموزش نیروهای ویژه و توسعه قدرت‌هایی دریایی، برای جلوگیری از اقدام‌های ایران در انتقال اسلحه به گروه‌های شیعه تحت حمایت خود در منطقه را داده است.

او خاطرنشان کرد: «تنها در شش ماه با همکاری شرکای‌مان در ائتلاف عربی موفق به توقیف چهار محموله اسلحه در سواحل یمن شدیم».

ایران از گروه شیعه حوثی‌ در یمن حمایت می‌کند اما اصرار دارد که حمایتش تسلیحاتی نیست و تنها به مسائل سیاسی مرتبط است. این در حالی است که عربستان و متحدانش، تهران را به تسلیح حوثی‌ها متهم می‌کنند.

مقام مسئول در وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت که اشتون کار‌تر می‌خواهد در گفت‌وگو با همتایان خود بر اهمیت افزایش حمایت از عراق، کشوری که اکثر ساکنانش شیعه هستند، تاکید کند چرا که به گفته او، باز پس‌گیری مناطق تصرف شده از سوی گروه «حکومت اسلامی» نیازمند چنین حمایتی است.

او ابراز امیدواری کرد که روایط دیپلماتیک میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عراق بهبود یابد «اما برخی از کشورهای خلیج فارس در این باره ملاحظاتی دارند».

XS
SM
MD
LG