لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

پیروزی ترامپ و کلینتون در رقابت‌های درون‌حزبی در نیویورک‎


از راست: ترامپ و کلینتون
از راست: ترامپ و کلینتون

بنا بر نتایج اعلام‌شده و برآوردها، رقابت درون‌حزبی حیاتی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در نیویورک آمریکا، با پیروزی دونالد ترامپ، و هیلاری کلینتون پایان یافته‌است.

در حزب جمهوری‌خواه، برآوردهای اولیه نشان‌دهنده پیروزی دونالد ترامپ، از همان پایان زمان رای‌گیری بود. اما رقابت میان هیلاری کلینتون و دیگر رقیبش در حزب دمکرات، برنی سندرز، نزدیک‌تر بود و تا ساعاتی پس از پایان رای‌گیری، خبری از اعلام پیروزی یکی بر دیگری منتشر نشده بود.

پیروزی ترامپ او را به ۱۲۳۷ رای نیابتی لازم، برای معرفی احتمالی به‌عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری نزدیک‌تر کرده‌است.

ترامپ تا پیش از نیویورک، بنا بر برآورد آسوشیتدپرس، ۷۵۶ رای داشت در حالی‌که دیگر رقبا، یعنی تد کروز ۵۵۹ رای و جان کیسیک ۱۴۴ رای نیابتی را به اختصاص داده بودند. ایالت نیویورک برای جمهوری‌خواهان ۹۵ رای نیابتی همراه دارد.

هم ترامپ و هم کلینتون به پیروزی در نیویورک نیاز داشتند تا به طور محسوسی پیشتازی خود را با دیگر رقبایشان حفظ کنند. رقبای این دو نامزد، تد کروز و جان کیسیک جمهوری‌خواه و برنی سندرز در میان دمکرات‌ها نیز با پیروزی در نیویورک می‌توانستند بخت مشخصی برای کنار زدن احتمالی نامزدهای پیشتاز به دست آورند.

پیروزی دونالد ترامپ در عین حال به او در رقابت‌های پیش‌رو در ایالت‌ها شمال‌شرق آمریکا که سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود، دست بالا را می‌دهد.

واکنش ترامپ پس از پیروزی: ممنون نیویورک، دوستت دارم

آقای سندرز و خانم کلینتون، پیش از انتخابات مقدماتی در ایالت نیویورک مناظره تندی داشتند که طی آن به انتقاد از سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌های پیشین دیگری پرداختند.

مسائلی مانند حمله به عراق در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، رابطه و رویکرد به اسرائیل، کنترل تسلیحات و سیاست نامزدها در برابر بانک‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران کلان از جمله مواردی بود که دو طرف در مورد آن مناظره کردند.

نیویورک اهمیت دیگری هم برای هر دو نامزد دمکرات دارد؛ کلینتون دو بار سناتور این ایالت بوده و سندرز نیز در شهر نیویورک زاده شده است. برای دمکرات‌ها امتیاز حاصل از این ایالت ۲۴۷ رای است.

کلینتون: به همه داوطلبان، سازمان‌دهندگان و حامیان که از جان و دل مایه گذاشتند! این پیروزی از آن شماست؛ ممنون

در میان حزب جمهوری‌خواه، مسئله برای بسیاری از مخالفان دونالد ترامپ، نامزد جنجنالی این حزب، جلوگیری از پیروزی‌های پیاپی او و معرفی شدنش به عنوان نامزد نهایی‌ست. هر چند وضعیت اکنون هم برای رهبران و هم برای دیگر نامزدها به مراتب سخت‌تر می‌شود. [بیشتر بخوانید: بعد از ویسکانسین، نفس‌ دموکرات‌ها در سینه نیویورک حبس شده]

خبرگزاری رویترز می‌گوید عمده رهبران جمهوری‌خواه، همچنان به شدت از ترامپ رویگردان هستند.

نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که اکثریت عمده رای‌دهندگان جمهوری‌خواه بر این عقیده هستند که این حزب باید در همایش ملی نهایی خود، هر نامزدی که در انتخابات مقدماتی به پیروزی رسید را به عنوان نامزد نهایی معرفی کند. به این معنی که آنها مخالف دخالت احتمالی رهبران حزب، برای معرفی فرد دیگری، به جز نامزد پیشتاز هستند.

نظرسنجی سی‌ان‌ان در عین حال حاکی‌ است که عمده هواداران حزب جمهوری‌خواه، خواستار نامزدی فردی خارج از سازوکار اصلی حزب هستند.

XS
SM
MD
LG