لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

تلفات انفجار روز سه‌شنبه کابل به ۶۴ نفر افزایش یافت


خانواده‌های قربانیان بمبگذاری روز سه‌شنبه کابل تابوت اجساد بستگان خود را حمل می‌کنند.
خانواده‌های قربانیان بمبگذاری روز سه‌شنبه کابل تابوت اجساد بستگان خود را حمل می‌کنند.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز چهارشنبه اول اردیبهشت اعلام کرد تلفات حمله روز سه‌شنبه در شهر کابل به ۶۴ کشته و ۳۴۷ مجروح رسیده است. رقم کشته شدگان دو برابر تخمین‌های قبلی پلیس است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور گفت اکثریت قربانیان این حمله که هدف آن یک ساختمان ادارات امنیتی افغانستان در مرکز منطقه دولتی و دیپلماتیک شهر کابل بود، غیر نظامی هستند.

این انفجار که گروه طالبان به سرعت مسئولیت آن را پذیرفت، مرگبار‌ترین حمله از این نوع از سال ۲۰۱۱ تاکنون است و درست چند روز پس از آن روی داد که طالبان شروع حملات بهاری خود را اعلام کرد.

حمله حدود ساعت ۹ صبح و در شلوغ‌ترین ساعات رفت و آمد شروع شد. یک بمبگذار انتحاری در خودرویی مملو از مواد منفجره در برابر ساختمان مدیریت امنیت ملی افغانستان خود را منفجر کرد.

شبیه الگوی حملات دیگر در کابل و شهرهای دیگر افغانستان، بلافاصله پس از انفجار یک یا چند مهاجم مسلح تیراندازی را شروع کرده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

وقوع این حمله تاییدی است بر اظهار نگرانی‌های سازمان ملل متحد که در گزارش چند روز پیش خود اعلام کرد تشدید درگیری‌های مسلحانه در مناطق شهری باعث شده آمار تلفات غیرنظامی طی سه ماهه اول سال جاری به شدت افزایش یابد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش می‌دهد شمار تلفات این حمله در فاصله سه‌شنبه شب تا چهارشنبه از ۲۸ به ۶۴ نفر افزایش یافت.

ژنرال عبدالرحمان رحیمی، فرمانده پلیس کابل در یک کنفرانس خبری گفت دو گروه تحقیقاتی مامور بررسی این حمله شده‌اند.

او افزود اکثر قربانیان غیرنظامی‌اند و زنان و کودکان را نیز شامل می‌شود.

هدف حمله مهاجمان یکی از نهادهای امنیتی بود که محافظت از مقامات ارشد کشور را برعهده دارد.

ژنرال رحیمی در مورد جزییات این حمله گفت: «گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که این حمله در خارج از مرزهای کشور ما طراحی شده است». این روشی است که معمولا مقامات افغان برای نسبت دادن حملات به دولت پاکستان به کار می‌برند که افغانستان آن‌را متهم می‌کند به سران طالبان پناه داده است.

سخنگوی عبدالله عبدالله اعلام کرد معاون اجرایی رییس جمهوری افغانستان سفرش به پاکستان را که از قبل برنامه‌ریزی شده بود به تاخیر انداخته و به محل حمله رفته است.

آقای عبدالله گفت: «حکومت افغانستان خواهان صلح شد ولی متاسفانه جواب دشمن خشونت، خونریزی و کشتن مردم بیگناه است».

شب گذشته صد‌ها نفر از اعضای خانواده قربانیان حمله برای کسب اطلاع از سرنوشت عزیزان خود در اطراف بیمارستان این منطقه جمع شدند و مردم کابل برای کمک به قربانیان کارزار اضطراری اهدا خون را آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG