لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

ولایتی: حضورمان در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور است


علی اکبر ولایتی در کنار سفیر سوریه در تهران
علی اکبر ولایتی در کنار سفیر سوریه در تهران

علی اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌المللی، روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه، با تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت بشار اسد و ابقای او، گفت که حضور ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی و مشروع این کشور است.

به گزاری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای ولایتی در دیدار با عدنان حسن، سفیر سوریه در ایران، با تقدیر از مقاومت چندین ساله مردم سوریه در مقابله با افرادی که او آن‌ها را گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها خوانده، تأکید کرده که جمهوری اسلامی از دولت اسد که به گفته او با رای مردم انتخاب شده، حمایت می‌کند و هرگونه طرحی که مخالف منافع ملی سوریه باشد، مورد تایید ایران نخواهد بود.

این نخستین بار نیست که علی اکبر ولایتی از حمایت‌های قطعی جمهوری اسلامی از بشار اسد می‌گوید. او در آذرماه سال گذشته اسد را خط قرمز ایران خوانده بود و گفته بود که ایران در میدان جنگ و سیاست پشت بشار اسد را خالی نخواهد کرد.

آقای ولایتی همچنین چند روز پیش از این اظهارات، در سفری به دمشق در تاریخ هشتم آذر با بشار اسد دیدار کرده و گفته بود که ایران از شخص بشار اسد حمایت می‌کند و در هر شرایطی این حمایت را ادامه خواهد داد. او گفته بود که بشار اسد مایه مباهات و افتخار است و شخص آیت‌الله خامنه‌ای برای پیروزی بشار اسد دعا می‌کند.

در اسفندماه سال گذشته نیز آقای ولایتی بر حضور ایران در سوریه بنا به در خواست دولت قانونی و مشروعی این کشور اشاره کرده بود.

این موضع ایران همچنین همسو با اظهار نظرهای مقام‌های روسیه است که می‌گویند حضور نظامی‌شان در سوریه در «چارچوب قانونی» و بر اساس درخواست «رئیس‌جمهور قانونی سوریه» بوده است.

در این زمینه بشار اسد نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری روسی ریانووستی که روز دوازدهم فرودین ماه منتشر شد، در مورد حضور نظامی دیگر کشورها در سوریه گفته بود این حق هر دولتی است که از دیگر کشورها تقاضای کمک کند و هیچ کسی نمی‌تواند این حق را از دولت سوریه بگیرد.

جمهوری اسلامی در حال حاضر بنا به گفته مقام‌های رسمی حضور مستشاری در سوریه دارد، اما حمایت‌های دولت ایران از دولت علوی سوریه به سال‌های پیش باز می‌گردد. حمایتی که با اوج گرفتن درگیری‌ها مورد انتقاد کشورهای غربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قرار گرفت.

ایران در سال‌های تحریم جز کشورهای دعوت‌شده به مذاکرات صلح سوریه نبود، اما پس از به نتیجه رسیدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران نیز به این گفت‌وگوها دعوت شد و در حال حاضر یکی از کشورهای‌ گروه حامی سوریه به شمار می رود. با این حال هرگونه همکاری ایران و آمریکا در مورد حل بحران‌های سوریه همواره به شدت از سوی ایران رد شده است.

در سال‌های اخیر و با شدت گرفتن حضور نظامی ایران در سوریه، تعدادی از نظامیان ایرانی، از جمله سرتیپ پاسدار حسین همدانی، در درگیری‌ها کشته شده‌اند. کشتگانی که با نام «مدافعان حرم» در ایران معرفی شده و به خاک سپرده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG