لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

هشدار آمریکا در مورد «تهدیدهای» تروریستی در نقاط توریستی ترکیه


نیروهای پلیس ترکیه در نزدیکی محل انفجار در دیماه سال گذشته
نیروهای پلیس ترکیه در نزدیکی محل انفجار در دیماه سال گذشته

سفارت آمریکا در ترکیه روز سه شنبه هفتم اردیبهشت به شهروندان خود در مورد خطر حملات تروریستی در مناطق توریستی ترکیه هشدار داده است

به گزارش رویترز، این سفارتخانه در بیانیه‌ای گفته است: «دولت آمریکا کماکان نشانه‌های موثقی دریافت می کند مبنی بر این که گروه‌های تروریستی در صدد حمله به مناطق و مراکز شلوغ توریستی در سراسر ترکیه هستند.»

این بیانیه سفارت آمریکا تاکید کرده است: « گروه‌های تروریستی تاکنون توریست‌های خارجی در ترکیه را آشکارا هدف قرار داده اند.»

ترکیه طی ماه‌های اخیر شاهد حملات تروریستی به مراکز توریستی و شلوغ بوده است. دستکم از آغاز سال جاری میلادی تا کنون چهار حمله انتحاری در ترکیه روی داده است. تازه‌ترین مورد از این حملات در استانبول و در یک محله شلوغ و تجاری روی داد.

در این حمله دست کم پنج تن کشته و ۳۶ نفر نیز زخمی شدند. این انفجار در خیابان استقلال از خیابان‌های تجاری پررفت‌وآمد شهر استانبول در روز شنبه، ۲۹ اسفند روی داد. یک شهروند ایران و دو آمریکایی از جمله کشته شدگان این حمله بودند.

تنها شش روز پیش از این حمله، یک انفجار در آنکار پایتخت ترکیه ۳۵ کشته برجای گذاشت. گروهی از شورشیان کُرد مسئولیت انفجار آنکارا را برعهده گرفت.

به گزارش رویترز، این در حالی است که در دیماه سال گذشته نیز در جریان وقوع انفجاری در مرکز اصلی توریستی شهر استانبول در ترکیه دست کم ۱۲ آلمانی کشته شدند.

طبق این گزارش ترکیه هم اکنون با تهدیدهای مختلف امنیتی روبه رو است: از یک سو با مساله پیامدهای جنگ در سوریه و عراق و تهدیدهای امنیتی پیکارجویان اسلامگرا، و از سوی دیگر حملات شورشیان کرد.

شبه نظامیان کرد ترکیه تابستان گذشته به آتش بس خود با حکومت این کشور پایان دادند.

هشدارهای کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل در مورد خطر قریب‌الوقوع حمله تروریستی احتمالا ضربه‌ای دیگر خواهد بود بر پیکر صنعت توریسم و گردشگری در ترکیه.

حتی پیش از این مجموعه حملات مرگبار و هشدارهای پس از آنها یعنی در ماه فوریه نیز وزارت گردشگری ترکیه اعلام کرده بود تعداد گردشگران ترکیه ده درصد افت داشته است.

XS
SM
MD
LG