لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

روحانی: هیچ نهادی جز مجلس نمی‌تواند در اعتبارنامه نمایندگان مداخله کند


حسن روحانی، رئیس جمهور، روز پنج‌شنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه، با ورود به قضیه نماینده منتخب، اما ردشده اصفهان اعلام کرد که تنها مجلس می‌تواند اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند و «هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن مداخله کند».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن روحانی روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی با استناد به قانون اساسی ایران اعلام کرد که وقتی فردی در انتخابات رای می‌آورد، «اعتبارنامه آن باید در مجلس بررسی شود».

آقای روحانی همچنین هشدار داد که در کار بررسی اعتبارنامه نمایندگان منتخب «هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند مداخله کند».

مینو خالقی در دور اول از انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهر اصفهان رای آورد و به عنوان نماینده منتخب این شهر معرفی شد.

اما پس از مدتی با وجود تایید انتخابات اصفهان از سوی شورای نگهبان، سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در این شورا، در روز سوم فروردین‌ماه گذشته اعلام کرد که آرای خانم خالقی «باطل» شده است.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در شامگاه دوشنبه، ششم اردیبهشت، شورای نگهبان «کتباً» به وزارت کشور اعلام کرده که «بر اساس نظارت استصوابی» خود آرای خانم خالقی را «ابطال» کرده است.

در پاسخ به این پیغام کتبی، وزیر کشور نیز در نامه‌ای به شورای نگهبان و روسای قوا با «استدلال حقوقی» خبر داده است که این اقدام شورای نگهبان را «اشتباه» دانسته و معتقد است که نمی‌توان با وجود تایید انتخابات در یک حوزه انتخابیه، آرای یک منتخب آن حوزه را باطل کرد.

اما اظهار نظر حسن روحانی درباره اعتبارنامه خانم خالقی در حالی بیان شده است که، به گفته همین وزیر کابینه او، اصلا اعتبارنامه‌ای برای این نماینده منتخب در کار نیست که مجلس بتواند درباره آن تصمیم بگیرد.

به گفته وزیر کشور، هیئت نظارت اصفهان و بعضی از اعضای هیئت اجرایی اعتبارنامه خانم خالقی را امضا نمی‌کنند، «بنابراین قانونا اعتبارنامه‌ای وجود ندارد» که وزارت کشور آن را به مجلس بفرستد.

آقای رحمانی فضلی روز دوشنبه همچنین خواستار آن شد که مجلس درباره اختلاف بین وزارت کشور و شورای نگهبان با تهیه «استفساریه»، قانون را تفسیر کند.

وی تاکید کرد که اگر مجلس در این زمینه «استفساریه‌ای» تهیه نکند، «مینو خالقی نمی‌تواند به مجلس راه یابد».

بر اساس قوانین ایران، تفسیر قانون اساسی از اختیارات شورای نگهبان و تفسیر قوانین عادی از جمله قانون انتخابات از اختیارات مجلس است.

XS
SM
MD
LG