لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

روسیه: مذاکره برای توقف حملات در حلب در جریان است


روسیه می‌گوید مذاکراتی در جریان است تا آتش‌بسی که در مناطق غربی سوریه برپا شده، شامل حلب نیز بشود؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز ابراز امیدواری کرده که مذاکرات جاری او در ژنو، به مستحکم‌تر شدن آتش‌بس بیانجامد.

ژنرال سرگئی کورالنکو، فرمانده مرکز هماهنگی روسیه در سوریه، ۱۲ اردیبهشت به رسانه‌های روسی گفته است «در حال حاضر مذاکراتی فعالی در جریان است که "رژیم سکوت" در استان حلب نیز برقرار شود».

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شد که روسیه و آمریکا بر سر برقراری «رژیم سکوت» در سوریه توافق کرده‌اند. این وضعیت به ترک مخاصمات در لاذقیه و منطقه غوطه انجامیده، اما حلب تحت حملات هوایی شدید نیروهای دولتی سوریه قرار دارد. حکومت اسد می‌گوید نیروهای «جبهه‌النصره» را هدف قرار می‌دهد، اما در این میان شمار قربانیان غیرنظامی افزایش پیدا کرده و ده‌ها نفر در حمله هوایی به بیمارستان‌های تحت نظر «پزشکان بدون مرز» کشته و زخمی شده‌اند. گزارش‌هایی نیز از حملات متقابل مخالفان اسد منتشر شده‌است.

ژنرال کورالنکو گفته است «ما از همه طرف‌هایی که خواستار ایجاد صلح در سوریه هستند، می‌خواهیم تا از ابتکار روسیه-آمریکایی حمایت کرده و نگذارند که رژیم سکوت مختل شود».

او در عین حال افزوده است که آتش‌بس در مناطق شرقی غوطه، که در حومه دمشق قرار دارد، نیز برای ۲۴ ساعت دیگر تمدید شده‌ و تا روز دوشنبه ادامه پیدا خواهد کرد.

این فرمانده روس مشخص نکرده‌است کدام‌یک از مقام‌های آن کشور «مذاکراتی» که از آن سخن گفته، را پیش می‌برد.

«در حلب، جایی که مرگ ممکن است در هر لحظه از آسمان فرود آید...»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز برای دیدار و گفت‌وگو با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، و نیز وزیران خارجه عربستان سعودی و اردن، به ژنو، محل مذاکرات سوریه، رفته است.

آقای کری گفته لازم است که آتش‌بس شامل تمام سوریه شود. وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید واشینگتن از مسکو می‌خواهد به حکومت اسد فشار بیاورد تا از «حملات هوایی فله‌ای» خود به حلب دست بردارد.

کری تاکید کرده است که اکنون زمانی حیاتی فرا رسیده است؛ «ما منتظر همکاری روسیه هستیم، و قطعا منتظریم تا رژیم [سوریه] نیز به روسیه گوش داده و واکنش مساعدی نشان بدهد».

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که هر دو طرف درگیر، طی ۱۰ روز گذشته به مناطق مسکونی حمله کرده‌اند و بیش از ۲۵۰ غیرنظامی نیز در جریان حملات کشته شده‌اند. در میان قربانیان دست‌کم ۴۰ نفر کودک هستند.

تنها در روز یک‌شنبه بین ۳ تا ۶ نفر در حمله توپخانه‌ای مخالفان کشته شده‌اند و حکومت سوریه نیز ۱۵ حمله هوایی به منطقه تحت کنترل مخالفان انجام داده‌است.

کنترل حلب میان نیروهای اسد و مخالفان او تقسیم شده‌است. حکومت مرکزی سوریه مدت‌هاست تلاش می‌کند تا تمام شهر را، که زمانی مهم‌ترین مرکز اقتصادی سوریه بود، به تصرف خود درآورد.

XS
SM
MD
LG